دستگاه قضایی، ابزار آل سعود برای سرکوب وحشیانه مخالفان

دستگاه قضایی، ابزار آل سعود برای سرکوب وحشیانه مخالفان
شنبه 30 مرداد 1400 - 22:15

سازمان حقوق بشری "سند" اطلاعاتی را منتشر کرده است که سوء استفاده مقامات سعودی از دستگاه قضایی برای تشدید سرکوب مخالفان و اصلاح طلبان را فاش می کند. این سازمان نام مهم‌ترین قضاتی که در جنایت های سرکوبگرانه دست داشته اند را نیز افشا کرد.

العالم-عربستان سعودی

تخلفات بیش از حد نظام سعودی علیه زندانیان عقیده، خشم سازمان های حقوق بشری را برانگیخت. این سازمان ها مقامات عربستان را به سوء استفاده از دستگاه قضایی برای تشدید جنایت های وحشیانه و سرکوبگرانه از طریق صدور احکام ظالمانه متهم کردند که درصدد خاموش کردن صدای اصلاح طلبان است.

گزارش های مطبوعاتی منتشر شده توسط سازمان "سند"، اسامی مهم ترین قاضیانی را که در این جنایت های سرکوبگرانه دست داشتند نیز افشا کرد. ازجمله این اسامی می توان به نبیل الجبرین اشاره کرد. وی حکم حبس شش ساله شیخ محتسب فهد القاضی را صادر کرد که در نهایت در زندان درگذشت.

نام دیگری که باید به آن اشاره کرد عبدالعزیز بن مداوی آل جابر است که به صدور احکام هولناک در پرونده های جوسازی علیه ولیعهد مشهور است. عبدالعزیز الحارثی نیز از دیگر قضاتی است که برای جلب رضایت بن سلمان احکام بی رحمانه صادر می کرد.

سازمان "سند" مقامات عربستان را مسئول وضعیت نابسامان حقوق بشر در این کشور دانست و خواستار اصلاح دستگاه قضایی، پایان دادن به ناپدید کردن اجباری افراد، روشن نمودن تکلیف همه بازداشت شدگان و آزادی بی قید و شرط آنها شد.

پیش از این، سازمان دیده بان حقوق بشر استفاده مکرر دادستان سعودی از بندهای قانونی مبهم برای زندانی کردن کنشگران و مخالفان پرده برداشته بود. این کنشگران از طریق اینترنت به تخلفات حکومت انتقاد می کردند و به صورت مسالمت آمیز خواستار اصلاحات می شدند. به باور آنها دادستان کل به ابزاری برای سرکوب، بستن دهان ها و مجازات منتقدان تبدیل شده که احکام آن حتی به اعدام هم رسیده است.

در این راستا همسر زندانی "محمد فهد القحطانی" نگرانی شدید خود را درخصوص سرنوشت نامعلوم همسرش در زندان ابراز کرد. به گفته "مها القحطانی"، وضعیت همسرش حاکی از این است که بازداشت شدگان همچنان در معرض خطر هستند. او خواستار اصلاح هرچه سریع تر این امر توسط مسئولین شد.

نمونه دیگر، دستگیری معلمی به نام "منی البیالی" است که وحشت حکمفرما بر پادشاهی عربستان را نشان می دهد، وحشتی که حاصل تخلفات بزرگ و جنایت های ناپدید کردن اجباری زندانیان از سوی دستگاه های امنیتی کشور است.

البیالی سه سال پیش به دست نیروهای امنیتی دولت مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفت. او که یکی از زنان بازداشت شده و به اجبار ناپدیدشده بود، از علت دستگیری خود بی اطلاع بود. همه این مسائل نسبت به وضعیت زندانیان بی شماری در عربستان هشدار می دهد که سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

پربیننده ترین خبرها