اتحادیه‌اروپا: خارج کردن همه تا 10 روز دیگر از افغانستان "غیرممکن" است

اتحادیه‌اروپا: خارج کردن همه تا 10 روز دیگر از افغانستان
شنبه 30 مرداد 1400 - 22:47

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که خارج کردن همه متحدان افغانستانی از این کشور تا 31 آگوست (9 شهریور) غیرممکن است.

العالم - آسیا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهار نظر تکمیل خروج از افغانستان تا 31 آگوست (9 شهریور) را غیرممکن دانست.

وی که با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد، گفت: «خارج کردن تمام متحدان افغانستانی از این کشور تا 31 آگوست غیرممکن است».

این در حالی است که «اورسلا فن درلاین» رئیس‌ کمیسیون اروپا امروز (شنبه) تأکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان تماس‌های فنی خود با طالبان را حفظ خواهد کرد اما هیچ مذاکرات سیاسی با این گروه نخواهد داشت و قصد ندارد آن را به رسمیت بشناسد.

همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو مهمترین اولویت این پیمان در افغانستان را خارج کردن شهروندان عضو این ائتلاف از افغانستان عنوان کرد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «با "میت فردریکسن" نخست وزیر دانمارک درباره وضعیت جدی در افغانستان صحبت کردم. ما توافق کردیم که مهم‌ترین اولویت، خارج کردن تمام شهروندانمان بوده و همچنان هماهنگی تنگاتنگی در ناتو داشته باشیم».

از سوی دیگر سفارت آمریکا در افغانستان امروز به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند.

در این توصیه آمده است: «به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل، به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند».

جمعیت انبوهی در بیرون از موانع بتنی خارج از فرودگاه کابل تجمع کرده و به همراه کودکان بهت زده خود و در دست داشتن اسنادشان به دنبال خروج از کابل هستند.

ده‌ها هزار مترجم و همراهان افغانستانی ارتش آمریکا، به همراه اعضای نزدیک خانواده خود در انتظار خروج از این کشور هستند.

در هفتمین روز از تسلط طالبان بر کابل، فرودگاه این شهر امروز نیز مملو از جمعیتی است که برای خروج از افغانستان اقدام کرده‌اند.

روز گذشته (جمعه) گزارش‌هایی از شلیک پراکنده گلوله در اطراف فرودگاه کابل برای پراکنده کردن جمعیت منتشر شد. همچنین تصاویری از خودروهای رها شده و آسیب دیده در گوشه و کنار خیابان‌های مجاور این فرودگاه منتشر شده است.

این در حالی است که سیطره طالبان بر افغانستان در کمتر از یک هفته برنامه خروج آمریکا از افغانستان را با آشفتگی همراه کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها