دریادار رستگاری: در حوزه رانش موتور جت به خود کفایی ۱۰۰ درصد رسیده ایم

دریادار رستگاری: در حوزه رانش موتور جت به خود کفایی ۱۰۰ درصد رسیده ایم
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 08:29

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید براینکه صنایع دفاعی از صنایع پیشرو در هر کشور است، گفت: در حوزه رانش موتور جت به خود کفایی ۱۰۰ درصد رسیده ایم.

العالم - ایران / سیاسی

امیر دریادار امیر رستگاری یکشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت ۳۱مرداد روز صنعت دفاعی، به تشریح دستاوردها و راهبردهای صنعت دفاعی کشور پرداخت.

وی در آغاز درباره اهمیت صنایع دفاعی کشور گفت: استراتژیست‌های جهان معتقد هستند صنایع دفاعی هر کشور به دلیل استفاده از نخبگان، جزو راهبردی‌ترین صنایع آن کشور بوده و ماموریت ویژه این صنایع تولید قدرت است.

او ادامه داد: صنایع دفاعی از صنایع پیشرو در هر کشور است و از سر ریز دانش و فناوری‌هایی که در این صنعت به آن دست می‌یابیم و در حوزه‌ها و صنایع دیگر، به سبکی دیگر استفاده می‌شود.

وی در ادامه به فناوری موتورهای BLDC یا جریان مستقیم ساخت صنایع دفاعی اشاره کرد و گفت: در زیردریایی‌ها از موتورهای BLDC یا جریان مستقیم استفاده می‌کنیم و امروز از سرریز دانش طراحی این موتورها، الکتروموتورهای دوچرخه و موتورسیکلت برقی و همچنین کولر آبی استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در حال مذاکره با ما برای بدست آوردن این فناوری‌های بومی بمنظور ایجاد خط تولید اینگونه محصولات در کشور است.

دریادار رستگاری در ادامه با بیان اینکه در حوزه رانش واترجت به خودکفایی کامل رسیده ایم و برای شناورهای خود به طور بومی تولید می‌کنیم، گفت: امروز با سازمان بنادر و دریانوردی برای شناورهای جستجو و نجات آنها قرارداد منعقد کردیم، همچنین نخستین سامانه رانش واترجت ۱۷۰۰ اسب بخار تا پایان سال ساخته می‌شود.

وی همچنین به ناو مین شکار بومی شاهین نیز اشاره کرد و افزود: در ناو مین شکار "شاهین" از بدنه‌ی ۱۳ میلیمتری از جنس کامپوزیت استفاده شده که با فولاد با ضخامت ۱۰ میلی‌متر برابری می‌کند.

او گفت: این شناور نخستین شناوری است که به دست پرتوان متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

دریادار رستگاری در پایان درباره آخرین دستاوردهای این مجموعه در سال گذشته نیز، افزود: الحاق ناوشکن دنا در تیرماه سال گذشته، اولین ناو مین شکار ایران با نام شاهین که تماما توسط متخصصان ایرانی طراحی شد، چند سامانه دیگر مانند سامانه رباتیک کشف و انفجار مین و چندین شناور سطحی و زیر سطحی، برخی از دستاوردهای این مجموعه در سال گذشته بود که البته اینها گوشه‌ای از دستاوردهای قابل ذکر، هستند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها