سفر هیئت سعودی به تونس در میان بحران سیاسی حاکم بر این کشور

سفر هیئت سعودی به تونس در میان بحران سیاسی حاکم بر این کشور
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 11:12

در حالی که تونس طی یک ماه اخیر به دلیل انحلال پارلمان و برکناری نخست وزیر از سوی رئیس جمهوری این کشور یک دوره پر تنش سیاسی را تجربه می کند، دولت سعودی با هدف تایید اقدامات قیس سعید یک هیئت حکومتی را به این کشور اعزام کرد.

العالم - تونس

سفر این هیئت به تونس بعد از آن انجام می شود که فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان هشتم مرداد ماه به این کشور سفر و با قیس سعید رئیس جمهوری دیدار کرد.

به گزارش امروز(دوشنبه) خبرگزاری «روسیا الیوم» دفتر ریاست جمهوری تونس در بیانیه ای اعلام کرد که «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور دیروز (یکشنبه) در کاخ ریاست جمهوری با «احمد بن عبدالعزیز قطان» وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی عربستان ملاقات کرد.

در این بیانیه آمده است: این دیدار فرصتی بود که طی آن رئیس دولت از پادشاه عربستان، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و ولیعهدش، محمد بن سلمان، به دلیل حمایت قوی آنها از تونس در شرایط دشوار سیاسی ، اقتصادی و بهداشتی تشکر و قدردانی کرد و تمایل قاطع آنها را برای تحکیم بیشتر روابط برادرانه دو کشور و تثبیت ارزش های هم افزایی و همکاری بین دو طرف ستود.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار سعید گفت که مردم تونس مواضع محترمانه و گسترش همبستگی با عربستان سعودی را در این شرایط حساس فراموش نخواهند کرد و دوباره بر عزم راسخ تونس برای پیشرفت بیشتر روابط برادری قوی با عربستان تاکید کرد.

وی افزود که با توجه به بحران بی سابقه موجود، اقدامات استثنایی اتخاذ کرده است که سبب جلوگیری از افزایش فقر مردم و غارت نیرو و منابع آنها می شود. وی تاکید کرد که هیچ راهی برای بازگشت وجود ندارد.

قطان نیز در این دیدار از جانب پادشاه و ولیعهد سعودی ضمن آرزوی ثبات و رفاه بیشتر برای سعید و مردم تونس تاکید کرد که عربستان مشتاق است تا همه حمایت های لازم را از مردم در همه زمینه ها انجام دهد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری به هیچ گونه جزئیاتی در مورد کمک های عربستان که نشان دهنده حمایت از تصمیمات سعید در جهت حمایت از تونس باشد، اشاره ای نشده است.

تونس در سال گذشته با کسری مالی بی سابقه ای برابر با ۱۱.۴ درصد روبرو شد و در حال حاضر اقتصاد این کشور در آستانه سقوط قرار دارد، این کشور برای بازپرداخت بدهی های خارجی و پرداخت حقوق صدها هزار نفر از کارکنان بخش عمومی باید حداقل ۳ میلیارد دلار تأمین کند.

عربستان سعودی اعلام کرده بود که در مواجهه با همه گیری ویروس کرونا یک میلیون دُز واکسن در اختیار تونس قرار می دهد و یک پل هوایی را برای ارسال تجهیزات پزشکی و اکسیژن به کشورهای آفریقایی ایجاد می کند.

قیس سعید رئیس جمهوری تونس سوم مرداد ماه دستور برکناری نخست وزیر و انحلال پارلمان این کشور را صادر کرد .

او همچنین مصونیت قضائی نمایندگان را لغو کرد و تا زمان تشکیل دولت جدید، مسئولیت اجرایی کشور را خود برعهده گرفت که مخالفان، این اقدام او را به منزله کودتا علیه دولت به حساب آورده‌اند.

این تحولات، به دنبال تظاهرات در این کشور در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و شیوع بی سابقه ویروس کرونا رخ داده است.

عربستان کمتر از یک هفته از این اتفاق وزیر خارجه خود را راهی تونس کرد. کارشناسان سیاسی این سفر را به معنای تایید اقدامات رئیس جمهوری تونس از سوی عربستان ارزیابی کردند.

مجتهد افشاگر معروف اسرار آل سعودی پیش از این به نقل از منابع نزدیک به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی اعلام کرد که این دو نفر به «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در صورت موفقیت در انجام کودتا در این کشور ۵ میلیارد دلار وعده داده‌اند تا تونس بعد از این کودتا وارد رکود اقتصادی نشود.

وی گفت که حوادث شب تونس برای برچیدن حزب النهضه به روش کودتای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای کنار زدن اخوان‌المسلمین بود.

مجتهد افزود، ولیعهد سعودی با همتای اماراتی خود ۷۰۰ هزار حساب کاربری در فیس بوک را که اغلب آنها جعلی هستند تحت نظارت گرفته تا برای کودتا در تونس و سپس حمایت از آن آماده شوند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها