لندن: غرب برای تمدید مهلت خروج از افغانستان به رضایت طالبان نیاز دارد

لندن: غرب برای تمدید مهلت خروج از افغانستان به رضایت طالبان نیاز دارد
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 15:00

یکی از معاونان وزیر دفاع انگلیس گفت که جانسون از بایدن درخواست خواهد کرد که مهلت ۳۱ اوت (نهم شهریور) خروج از افغانستان تمدید شود، اما افزود نظر طالبان هم شرط است.

العالم - اروپا

یکی از معاونان وزیر دفاع انگلیس گفته «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در هفته جاری درخواست خواهد کرد مهلت خروج از افغانستان را تمدید کند اما به گفته وی، حتی در صورت موافقت بایدن، غرب همچنین به تایید طالبان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جانسون روز سه‌شنبه (فردا) میزبان نشست مجازی رهبران گروه هفت اقتصاد پیشرفته جهان برای بحث در خصوص بحران افغانستان خواهد بود.

«جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح، گفت که لندن پس از مشخص شدن هزاران نفر از جمله شهروندان افغان که می خواهد به تخلیه آن‌ها کمک کند، تلاش می‌کند که مهلت ۳۱ اوت (نهم شهریور) تمدید شود. وی افزود اما طالبان باید به این امر رضایت دهد به این معنا که نیروهای انگلیسی نمی‌توانند روی تمدید حساب کنند.

به گزارش رویترز، هیپی در مصاحبه با «رادیو ال‌بی‌سی» افزود: با وجود اینکه آنها هفت نفر از قدرتمندترین افراد روی کره زمین هستند، نمی‌توانند این تصمیم را به صورت جداگانه بگیرند. طالبان هم حق رای دارد و به همین دلیل است که ما به کار خود تا ۳۱ام ادامه می‌دهیم.

وی گفت: حتی اگر اراده سیاسی در لندن، واشنگتن، پاریس و برلین برای تمدید باشد، طالبان ممکن است نه بگویند.

«جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس هم گفت که به نظر می‌رسد طالبان در حال حاضر همکاری می‌کنند، اما دولت نمی‌تواند تصور کند که این امر دوام خواهد داشت. اگر بتوانیم زمان بیشتری بخریم که بسیار عالی است اما من فکر می‌کنم که نباید به این واقعیت متکی باشیم که زمان بیشتری برای این کار خواهیم داشت.

طببق گزارش رویترز، دولت انگلیس همچنین به دنبال تحریم‌های جدید علیه طالبان است.

پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت در صورتی که ارزیابی‌های میدانی حاکی از آن باشد که عملیات خروج آمریکا از افغانستان تا پس از تاریخ ۳۱ اوت به طول خواهد انجامید، به بایدن در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند.

از سوی دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهارنظر تکمیل خروج از افغانستان تا ۳۱ اوت را غیرممکن دانسته است.

دولت آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. بایدن این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند.

درحالیکه آمریکا در حال حاضر کنترل فرودگاه کابل را در اختیار دارد، روند خروج اتباع خارجی از افغانستان برخلاف پیش‌بینی آمریکا کُند و بسیار طولانی‌تر از حد تصور بوده است.

یک مقام ناتو نیز روز یکشنبه گفت دستکم بیست نفر در هفت روز گذشته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان، در فرودگاه کابل و اطراف آن در حین تلاش‌ها برای خارج کردن نیروها و شهروندان خارجی و همچنین شماری از افغان‌ها، کشته شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها