فرانسه خواستار تمدید عملیات خروج از افغانستان پس از 9 شهریور شد

فرانسه خواستار تمدید عملیات خروج از افغانستان پس از 9 شهریور شد
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 20:57

در حالی که تنها 8 روز تا پایان ضرب‌الاجل خروج نظامیان خارجی از افغانستان باقی مانده است، وزیر خارجه فرانسه خواستار تمدید مهلت خروج از این کشور پس از ضرب‌الاجل 9 شهریور شد.

العالم - اروپا

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه و «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه روز دوشنبه وارد ابوظبی، پایتخت امارات شدند.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرده است که عملیات خروج از افغانستان باید تا پس از تاریخ 31 آگوست (9 شهریور) تمدید شود.

پس از اظهارات هفته گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید خروج نیروها و شهروندان خارجی از افغانستان افزایش یافته است.

«ماریس پِین» وزیر امور خارجه استرالیا نیز روز دوشنبه گفت، کشورش آمادگی دارد به روند خروج از افغانستان پس از موعد ۳۱ آگوست (۹ شهریور) کمک کند.

پین در جمع خبرنگاران گفت: «ما بخشی از این گفت‌وگوها هستیم و اگر قرار باشد [مهلت خروج] تمدید شود، ما قطعاً آماده حمایت از تداوم عملیات در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی هستیم».

استرالیا تاکنون حدود هزار شهروند استرالیایی و افغان را از کابل خارج کرده است. با این حال وزیر امور خارجه استرالیا به طور دقیق نگفت که در صورت تمدید مهلت خروج، دویست و پنجاه نظامی این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند یا خیر.

دولت استرالیا درخصوص تسریع روند خروج استرالیایی‌ها و افغان‌هایی که با آن‌ها همکاری داشته‌اند، تحت فشار قرار دارد. با این حال «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا روز گذشته (یکشنبه) گفت بعید است بتوان تمام افغان‌هایی که به آن‌ها کمک کرده‌اند از کابل خارج کند.

از سوی دیگر، به نوشته وبگاه شبکه «بی‌بی‌سی»، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس قرار است در نشست سران گروه هفت که ریاست آن را بر عهده دارد، بحث تمدید خروج از افغانستان را مطرح کند.

«جیمز کلورلی» معاون غرب آسیای وزیر امور خارجه انگلیس به این شبکه گفت، لندن به لابی با واشنگتن برای تمدید این مهلت ادامه خواهد داد.

سفیر انگلیس در افغانستان نیز گفت، روند خروج انگلیسی‌ها و افغان‌های واجد صلاحیت از کابل در حال شتاب گرفتن است و انگلیس ظرف ده روز گذشته حدود ۶۰۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است.

جانسون روز یکشنبه درباره نشست گروه هفت که قرار است فردا (سه‌شنبه) برگزار شود گفت: «این برای جامعه بین‌المللی بسیار ضروی است که با همکاری یکدیگر، خروج امن، جلوگیری از بحران انسانی و حمایت از مردم افغانستان را تضمین کنند».

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت در صورتی که ارزیابی‌های میدانی حاکی از آن باشد که عملیات خروج آمریکا از افغانستان تا پس از تاریخ ۳۱ آگوست به طول خواهد انجامید، به بایدن در این زمینه اطلاع رسانی می‌کند.

از سوی دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهار نظر تکمیل خروج از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) را غیرممکن دانسته است.

دولت آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. بایدن این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند.

درحالیکه آمریکا در حال حاضر کنترل فرودگاه کابل را در اختیار دارد روند خروج اتباع خارجی از افغانستان برخلاف پیش بینی آمریکا کُند و بسیار طولانی‌تر از حد تصور به طول خواهد انجامید.

یک مقام ناتو نیز امروز (یکشنبه) گفت دستکم بیست نفر در هفت روز گذشته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان، در فرودگاه کابل و اطراف آن در حین تلاش‌ها برای خارج کردن نیروها و شهروندان خارجی و همچنین شماری از افغان‌ها، کشته شدند.

پربیننده ترین خبرها