سیاست دوگانه آمریکا درقبال سوریه

سیاست دوگانه آمریکا درقبال سوریه
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 22:48

آمریکا در ادامه سیاست‌ دوگانه در قبال سوریه، انتقال برق اردن به لبنان از خاک سوریه را پیشنهاد داده است.

العالم- کشکول

آمریکا مدعی شده است که اردن از مصر گاز وارد می‌کند تا با تولید انرژی برق بیش‌تر آن را به شبکه برق میان اردن، سوریه و لبنان متصل کند و همچنین در موضوع انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه به شمال لبنان نیز تسهیلاتی انجام خواهد شد.

کارشناسان سوریه به این طرح آمریکایی که تسهیل انتقال گاز مصر از طریق اردن به سوریه به شمال لبنان را فراهم می‌کند، با دیده تردید می‌نگرند و همچنین اهداف آمریکایی و غربی را، که با تحریم‌های یکجانبه‌شان علیه نظام دمشق عملاً مردم سوریه را سال‌ها از لحاظ اقتصادی و سیاسی محاصره کرده‌اند، زیر سوال می‌برند.

در همین راستا، وزیر نفت عراق در آوریل 2021 در جریان سفر همتای سوری‌اش به بغداد، با او درباره احتمال واردات گاز از مصر سخن گفته بود. به گفته کارشناسان امنیتی و حوزه نفت و گاز، موانع فراوانی در مسیر انتقال گاز از مصر به عراق وجود دارد که از جمله می‌توان به نبود امنیت و ثبات در مناطق مرزی عراق و سوریه به سبب فعالیت گروه‌های تروریستی به ویژه داعش اشاره کرد.

از سوی دیگر، این طرح آمریکا که اردن، مصر و سوریه را شامل می‌شود تا به لبنان جهت گذر از بحران برق کمک کنند، از بسیاری خطوط قرمزی که واشنگتن در تعامل با نظام دمشق وضع کرده، عبور کرده است.

تناقضی، که برخی ابعاد آن ضرورت تماس غیرمستقیم با سوریه را توجیه می‌کند؛ زیرا سوریه از نظر سیاسی و نظامی پیروز شده و در حال نبرد در عرصه اقتصادی است.

گفتنی است روز پنج‌شنبه هفته گذشته ساعتی پس از آنکه نصرالله اعلام کرد اولین کشتی حامل سوخت از ایران به مقصد لبنان حرکت می‌کند، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان یک تماس تلفنی از دوروتی شیا سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرد که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داد، دولت آمریکا تصمیم دارد از اردن به لبنان برق وارد کند. تحلیلگران این تماس را ناشی از خبر نصرالله دانستند که آمریکا را به تکاپو انداخته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها