گروه ۷ به رسمیت شناختن طالبان را بررسی می کند

گروه ۷ به رسمیت شناختن طالبان را بررسی می کند
سه شنبه 2 شهريور 1400 - 12:34

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: اعضای گروه هفت امروز سه شنبه برای به رسمیت شناختن طالبان و تمدید مهلت خروج از افغانستان فراتر از تاریخ ۳۱ اوت با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

العالم - جهان

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران گروه هفت قرار است امروز سه شنبه در مورد تمدید مهلت ۳۱ اوت (۹ شهریور) برای خروج هزاران نفر از افرادی که قصد فرار از افغانستان را دارند و به رسمیت شناختن دولت طالبان گفت و گو کنند.

از زمان تصرف پایتخت افغانستان توسط طالبان در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) هرج و مرج گسترده همراه با خشونت های پراکنده، فرودگاه کابل را فرا گرفته است و نیروهای غربی و افغان جمعیت نومید از فرار را به عقب می رانند.

یک دیپلمات ناتو که خواست نامش فاش نشود، گفت: هزاران افغان پس از اطلاع از وضعیت آرام اعلام شده ولایات سراسر افغانستان به خانه های خود بازگشتند. اما وی در عین حال هشدار داد این امر در حالی صورت می گیرد که گزارشات اطلاعاتی و امنیتی کمی از مناطق دور افتاده کشور در دست است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که گفته احتمالا نیروهای آمریکایی فراتر از مهلت مقرر بمانند، هشدار داده است که ادامه خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان "سخت و دردناک" خواهد بود و هنوز هم ممکن است خیلی چیزها اشتباه پیش برود.

«آدام شیف» نماینده دموکرات و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم پس از اطلاع رسانی مقامات اطلاعاتی در مورد افغانستان به خبرنگاران گفت که معتقد نیست تخلیه در هشت روز باقی مانده به پایان برسد.

شیف افزود: «به نظر من با توجه به تعداد آمریکایی هایی که هنوز باید خارج شوند این امر بسیار بعید است».

همزمان یک مقام طالبان هم گفت نیروهای خارجی نباید به دنبال تمدید مهلت خروج باشند چرا که در صورت تمایل به این کار تمدیدی در کار نیست. هرچند واشنگتن اعلام کرده است که مذاکرات در این مورد ادامه دارد.

در این میان، بسیاری از افغان ها از بازگشت نسخه ای افراطی از قوانین اسلامی که طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اعمال می کردند، هراس دارند. ضمن آنکه بسیاری معتقد هستند انتشار مطالبی در این خصوص در شبکه های اجتماعی از عوامل بیم و هراس بیشتر افغان ها از طالبان است.

رهبران آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ژاپن که قرار است امروز سه شنبه با یکدیگر دیدار داشته باشند، ممکن است در نهایت از امکان به رسمیت شناختن طالبان و یا تجدید تحریم ها استفاده کرده تا آنها را وادار به رعایت تعهدات خود برای احترام به حقوق زنان و حقوق بین الملل کنند.

یکی از دیپلمات های اروپایی گفت: «رهبران گروه هفت توافق خواهند کرد که در مورد یا زمان به رسمیت شناختن طالبان با یکدیگر هماهنگ شوند و پس از آن به همکاری نزدیک خود ادامه دهند». این در حالی است که «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا پیشتر تاکید کرده بود که اروپا طالبان را به رسمیت نمی شناسد.

رهبران طالبان که از زمان تصرف کابل در پی نشان دادن چهره معتدل تری از خود بوده اند، مذاکرات را برای تشکیل دولت آغاز کرده و همزمان نیروهایشان بر روی آخرین جبهه های مخالفان تمرکز کرده اند.

ناظران بر این باور هستند که به رسمیت شناختن حکومت افغانستان به رهبری طالبان توسط سایر کشورها پیامدهای مهمی در پی خواهد داشت؛ از جمله اجازه دسترسی این گروه به کمک های خارجی که دولت های قبلی افغانستان به آن وابسته بوده اند. اما در توافقنامه ۲۰۲۰ که توسط دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد، به صراحت آمده است که این گروه "توسط ایالات متحده به عنوان یک دولت شناخته نمی شود".

از سوی دیگر گفته می شود احتمالا بایدن با فشار دیگر رهبران برای تمدید مهلت ۳۱ اوت (۹ شهریور) برای خروج روبرو شود. فرانسه به عنوان یکی از اعضای ناتو که نیروهایش همراه با آمریکا در افغانستان حضور داشته است، اعلام کرده که به زمان بیشتری نیاز است و «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم دیروز دوشنبه گفت که گروه هفت باید به بررسی خروج یا ماندن فراتر از مهلت تعیین شده بپردازد.

رئیس جمهوری آمریکا از زمان اعلام خروج آمریکا از افغانستان با انتقادات گسترده ای از سوی جمهوری خواهان مواجه شده و نظرسنجی ها نیز حاکی از کاهش محبوبیت وی در میان آمریکایی ها است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها