چه کسانی خلأ آمریکا در افغانستان را پر می کنند؟+فیلم

پنج‌شنبه 4 شهريور 1400 - 10:24

محمد مرتضی، تحلیلگر سیاسی گفته است تمام نیروهایی که خود را برای پر کردن جای خالی آمریکا در افغانستان آماده می کنند، همان نیروهایی هستند که به اتفاق رویکرد ضد آمریکایی دارند و مخالف سلطه و سیطره آمریکا بر منطقه هستند.

العالم - افغانستان

مرتضی تحلیلگر سیاسی با شرکت در برنامه مع الحدث العالم گفت که ایران، روسیه و چین کشورهای فعال و اثرگذار آسیای مرکزی هستند.

وی با اشاره به نقش پاکستان در افغانستان، خاطرنشان کرد که آمریکا تلاش خواهد کرد نقش این کشور را تقویت کند اما گزارش ها حکایت از آن دارند که روابط این دو کشور آنگونه که انتظار می رفت، نیست.

وی افزود در زمان مبارزه با گروه القاعده و دیگر گروه ها در افغانستان، همکاری اطلاعانی بین آمریکا و پاکستان بسیار قوی بود اما در حال حاضر به خصوص پس از تجاوزات مکرر و بدون مجوز آمریکا به خاک پاکستان، این همکاری و هماهنگی به شدت ضعیف شده و در نهایت به تیرگی روابط بین دو طرف انجامید.

مرتضی عملکرد طالبان در آینده را بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا اگر همکاری جدی طالبان نباشد، طرف اصلی محور ضد آمریکایی یعنی ایران و روسیه و چین نخواهند توانست آنگونه که باید خلأ ناشی از عقب نشینی آمریکا را پر کنند و نمی توانند گام مهمی برای بیرون راندن آمریکا از منطقه بردارند.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد که خروج علنی و رسمی آمریکا از این افغانستان ابدا به معنای ناکارآمدی سیاسی این کشور طی سال های اخیر نیست زیرا آمریکا ابزارها و مهره های متعددی در سراسر جهان دارد.

پربیننده ترین خبرها