حضور دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس بغداد

حضور دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس بغداد
جمعه 5 شهريور 1400 - 18:03

در جریان دیدار با سفیر عراق در ریاض، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس گفت که در اجلاس بغداد شرکت می‌کند.

العالم - عراق

«عبدالستار هادی الجنابی» سفیر عراق در عربستان سعودی با «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد.

پایگاه خبری موازین نیوز به نقل از وزارت خارجه عراق گزارش داد که طرفین در این دیدار، روابط و همسایگی تاریخی عراق با کشورهای حاشیه خلیج فارس را بررسی کردند.

الحجرف گفت که کشورهای شورای همکاری نسبت به امینت و ثبات عراق و بازسازی این کشور، اهتمام دارند.

بر اساس بیانیه بغداد، طرفین در این دیدار بر مکانیزمهای گفت‌وگوی راهبردی بین کشورهای شورای همکاری و طرفهای عراقی و فعالسازی مکانیزم گفت‌وگوی مشترک تأکید کردند.

دبیر کل شورای همکاری نیز برای حضور در اجلاس بغداد و مشارکت در آن اعلام آمادگی کرد. طرفین همچنین زمان ورود دبیر کل شورای همکاری و هیأت همراه به عراق را بررسی کردند.

در همین ارتباط، «برهم صالح» رئیس جمهورعراق تأکید کرد که اجلاس بغداد به کاهش شدت تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه کمک می‌کند.

رئیس جمهور عراق گفت که عراق کشوری محوری در منطقه است و روابط متعادل با همه و موقعیت جغرافیایی عراق، این کشور را به عنصری فعال در گفت‌وگو و مکانی برای گفت‌وگو و عرصه همگرایی منافع منطقه‌ای تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که از مرحله قبلی بگذریم و برای تحکیم ستون‌های ثبات منطقه‌ای با تمرکز بر مشترکات زیادی که کشورهای منطقه را به هم نزدیک می‌کند و مقابله با چالش‌های مشترکی که منطقه با آن مواجه است، کار کنیم.

طی روزهای گذشته، عراق رسما از کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر،‌ اردن، کویت و ایران برای مشارکت در اجلاس روز شنبه بغداد دعوت کرده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.

تا این لحظه، حضور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست مسجل شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها