وقتی که بنت برای اتخاذ موضع ضد برجام به بایدن التماس می کند

وقتی که بنت برای اتخاذ موضع ضد برجام به بایدن التماس می کند
شنبه 6 شهريور 1400 - 13:19

"ما دیپلماسی را در اولویت قرار می دهیم و عنان اختیار خود را به آن می سپاریم اما شکست بخورد، به سراغ گزینه های دیگر می رویم". اینها تمام جوابی است که نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری دیروز جمعه در کاخ سفید، توانست از دهان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بیرون بکشد.

العالم - کشکول

نکته جالب اینجاست که بنت دریافت که اظهارات بایدن چندان امیدبخش نخواهد بود به همین دلیل تلاش کرد موضع قویتر از دهان او بشنود لذا در پاسخ به بایدن گفت: "خیلی خوشحال شدیم از این که شما به وضوح گفتید که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند.. شما تأکید کردید که ابتدا از دیپلماسی کمک می گیرید اما اگر این گزینه موفقیت آمیز نبود، به سراغ گزینه های دیگر می روید".

بنت انتظار داشت رئیس جمهور آمریکا لحنی شدیدتر و تندتر در قبال ایران به کار ببرد و دست از مذاکرات برای احیای برجام بردارد اما توفیقی به دست نیاورد. حتی همان به اصطلاح "گزینه های دیگر" هم ماهیت مشخصی ندارند و همین موضوع، ناظران را بر آن داشت تا سفر بنت به آمریکا را بی نتیجه ارزیابی کنند.

بدیهی است که بایدن به انتظارات بنت بی توجهی کند، نه به خاطر اینکه خودش آدم صلح جو یا میانه روتر از ترامپ است؛ او و دولتش دریافته اند که روش و رویکرد متکبرانه ترامپ در برابر ایران – که تا حدی تحت ثأتیر مشی و منش نتانیاهو بود – شکست خورده و بی نتیجه بوده و ضربه شدیدی به حیثیت و جایگاه آمریکا در جهان وارد کرده است. از این گذشته ایران هم کشوری نیست که در مقابل رجزخوانی های ترامپ و نتانیاهو از حقوق قانونی خود صرف نظر کند لذا می بینیم که امروز چگونه آمریکا و کشورهای غربی برای مذاکره به دنبال ایران می دوند. این کشورها دریافته اند که گفتگو تنها زبانی است که می توانند با آن با ایران ارتباط برقرار کنند و چاره ای جز کنار گذاشتن رجزهای بایدن و نتانیاهو ندارند.

پربیننده ترین خبرها