السیسی: مصر تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد

السیسی: مصر تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد
شنبه 6 شهريور 1400 - 16:28

رئیس‌جمهور مصر در جریان سخنرانی خود در اجلاس بغداد تأکید کرد که قاهره هر گونه تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد.

العالم - مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، بعدازظهر امروز (شنبه)، پس از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالله دوم» شاه اردن و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر سخنرانی خود را در اجلاس بغداد آغاز کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، رئیس‌جمهور مصر ضمن ابراز خرسندی از حضور در عراق، اظهار داشت: «عراق شاهد مداخلات خارجی گوناگونی بوده. مصر از دستاوردهای [دولت عراق] به ریاست الکاظمی تقدیر می‌کند».

عبدالفتاح السیسی ادامه داد: «مصر به حمایت از تلاش‌های این دولت برای تحقق ثبات عراق و تحکیم جایگاه آن ادامه می‌دهد. قاهره در مسیر برقراری امنیت به عنوان پشتیبان در کنار دولت عراق خواهد بود».

السیسی تأکید کرد: «مصر تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد. اجلاس بغداد فرصتی است برای رایزنی و همکاری به منظور مواجهه با چالش‌ها. قاهره از انتقال تجربه خود به عراق به منظور گام برداشتن به سوی آینده استقبال می‌کند».

وی در پایان همچنین تأکید کرد که «ملت عراق امتی اصیل است».

اجلاس بغداد امروز پس از ورود «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی به خاک عراق آغاز به کار کرد.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده است.

طبق گزارش‌های منتشرشده، سفیر مسکو در بغداد به نمایندگی از طرف کشورش در اجلاس مذکور حضور پیدا خواهد کرد.

هدف از برگزاری این نشست کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق اخیرا در گفت‌وگویی مطبوعاتی در خصوص سوریه بیان کرد که روابط بغداد و دمشق خوب است، اما مسئله حضور سوریه در این اجلاس مورد اختلاف است.

پربیننده ترین خبرها