شرط و شروط فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان

شرط و شروط فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان
دوشنبه 8 شهريور 1400 - 14:58

امانوئل مکرون با بیان اینکه مذاکره با طالبان به معنای به رسمیت شناختن آن ها نیست، هشدار داد که همکاری و توافق طالبان با گروه‌های تروریستی خط قرمز فرانسه خواهد بود و از جمله شروط فرانسه برای به رسمیت شناختن احتمالی طالبان رعایت حقوق بشر از سوی آنان و به ویژه حقوق زنان است.

العالم ـ اروپا

به گزارش رادیو فرانسه، امانوئل مکرون در جریان سفرش به عراق برای شرکت در اجلاس حمایت منطقه ای در عراق گفت: فرانسه عراق را ترک نخواهد کرد حتی اگر نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند. رئیس جمهوری فرانسه که این سخنان را از شهر اربیل و در گفت وگو با بخش خبر شبکه یک تلویزیون فرانسه ایراد می‌کرد، همچنین گفت: تا زمانی که تروریست‌ها در عراق هستند، فرانسه نیز قوای خود را در عراق حفظ خواهد کرد.

مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در خصوص احتمال عملیات تروریستی در فرانسه پس از بی ثباتی منطقه و بازگشت طالبان به قدرت، گفت: خطر عملیات تروریستی همواره وجود دارد. اما، نباید این خطر را با مسئله مهاجرت یکی پنداشت.

به گفته ماکرون، ورود مهاجران و پناهجویان افغان به اروپا پس از قدرت گیری دوباره طالبان به وسعت ورود پناهجویان سوری به اروپا در سال ٢٠١٥میلادی نخواهد بود. با این حال، رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که افغان‌های بیشتری خواهند کوشید وارد اروپا شوند و این فشار زیادی بر ظرفیت اروپا برای پناه دادن به آن ها وارد خواهد آورد.

وی افزود: جان صدها زن و مرد افغان در کشورشان در خطر است و فرانسه به همراه متحدان خود می‌کوشد در مذاکره با طالبان راه‌حلی برای خارج کردن آن ها از افغانستان پیدا کند.

مکرون خاطرنشان کرد: سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با پیشنهاد طرحی به شورای امنیت سازمان ملل مایلند یک منطقه امن در اطراف فرودگاه کابل ایجاد کنند تا به این ترتیب کسانی را که جان شان در خطر است از افغانستان خارج کنند.

به گزارش رادیو فرانسه، طالبان مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و وعده داده‌اند که به کلیه اتباع خارجی و افغان‌های دارنده گذرنامه‌های معتبر خارجی اجازه خواهند داد خاک افغانستان را ترک کنند. شماری از کشورها از جمله فرانسه، انگلستان، اسپانیا، استرالیا و ژاپن همچنان به صدور گذرنامه برای نجات افغان‌هایی که جان‌شان در خطر است ادامه می‌دهند.

بنابر این گزارش، مکرون بزرگترین درس جنگ‌های افغانستان و لیبی را این دانست که نمی‌توان از خارج، دموکراسی یا تشکیل حکومت را به کشوری تحمیل کرد. او در عین حال، از عملیات نظامی فرانسه در مالی دفاع کرد و گفت که در فقدان این عملیات شماری از کشورها فرومی‌پاشیدند. او تأکید کرد که بدون سیاست توسعه و بازگشت دولت، تروریست‌ها قادرند طی دو هفته و با بهره‌گیری از فقر و ناامیدی مردم قدرت را در دست بگیرند.

اظهارات مکرون در حالی است که خروج غیرمسئولانه نیروهای ناتو و ارتش ایالات متحده از افغانستان، تبعاتی چون تشدید بحران پناهجویان افغان را بدنبال داشته و رهبران اروپایی در تلاش هستند تا از موج گسترده پناهجویان به قاره سبز جلوگیری کنند

به گزارش ایرنا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که بازگشت طالبان به قدرت به معنای شکست کل طرح سیاسی آمریکا و غرب در افغانستان بوده و برآیند این تحولات، مناسبات جدید جهانی را به وجود آورده که در آن آمریکا و ناتو نقش پیشین خود را از دست داده‌اند. رهبر حزب دموکرات-مسیحی‌ آلمان گفت که در آستانه چرخش مهم تاریخی قرار گرفته ایم. به گفته او با بازگشت طالبان به قدرت، ناتو متحمل بزرگترین شکست سیاسی خود بعد از تأسیس شده است.

پربیننده ترین خبرها