فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اعلام کرد:

توانایی رادار سه بعدی آرایه فازی البرز در رهگیری اهداف هوایی پنهانکار / رصد تمام پایگاه های دشمن و انهدام اهداف از فاصله بالای ۲۰۰ کیلومتر

توانایی رادار سه بعدی آرایه فازی البرز در رهگیری اهداف هوایی پنهانکار / رصد تمام پایگاه های دشمن و انهدام اهداف از فاصله بالای ۲۰۰ کیلومتر
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 12:10

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، پروژه البرز را یکی از افتخارات ایران عنوان کرد و گفت: رادار سه بعدی آرایه فازی البرز با هدف رهگیری و آشکارسازی اهداف هوایی برد بلند با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار تولید شده است.  

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد روز چهارشنبه به مناسبت سالروز تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: بعد از تشکیل نیروی پدافند هوایی توانستیم در چند سال اخیر به دستاوردهای شگرفی دست پیدا کنیم که دارای توانمندی‌ها و تجهیزاتی است که لبه فناوری روز دنیا است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش بیان کرد: الان پدافند هوایی در منطقه حرف اول را می‌زند. در دنیا حرف برای گفتن داریم. امروز در ادبیات و رفتار دشمنان تغییر ایجاد شده است آن هم به خاطر قدرت مطلق نیروی پدافند هوایی است.

صباحی‌فرد، پدافند را خط مقدم مقابله با دشمن عنوان کرد و گفت: امروز پدافند هوایی به قدرتی رسیده است که هیچگونه نیازی به کشورهای دیگر ندارد و امروز هیچ گلوگاهی برای ساخت تجهیزات پدافندی در کشور نداریم. پدافند هوایی با سرعت در حال پیشرفت است و همه تجهیزات که در این نیرو به کار گرفته می شود صد درصد بومی است.

وی ادامه داد: ما دیگر در پدافند هوایی چیزی به عنوان ندیدن نداریم و با توان بالایی که در پدافند هوایی داریم تمام پایگاه‌های و حرکات دشمن را رصد می‌کنیم و از فاصله بالای ۲۰۰ کیلومتر می‌توانیم اهداف را منهدم کنیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه ۸۷ پروژه در چند روز اخیر افتتاح شده است، گفت: از امروز رادار بومی مراقب ماموریت خود را آغاز کرده و به رصد آسمان کشور می‌پردازد، همچنین ۱۰ پروژه ورزشی و ۱۸ پروژه در حوزه محیط زیست، ۳۵ پروژه عمرانی و زیرساختی مهم مانند گازرسانی و ... افتتاح کرده‌ایم، ۶ پروژه نیز در بحث فرماندهی و کنترل افتتاح شده است.

صباحی‌فرد خاطرنشان کرد: علاوه بر این امروز ۶ پروژه و تجهیزات دفاعی پیشرفته افتتاح می‌شود که تنها چهار پروژه آن قابل رسانه‌ای شدن است.

وی پروژه البرز را یکی از افتخارات ایران دانست و گفت: رادار سه بعدی آرایه فازی البرز با هدف رهگیری و آشکارسازی اهداف هوایی برد بلند با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار تولید شده است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: حداکثر برد راداری این سامانه ۴۵۰ کیلومتر بوده و قادر است اهداف در ارتفاع پست را نیز شناسایی کند. رادار البرز همچنین قادر است ۳۰۰ هدف را به صورت همزمان ردگیری کند.

سامانه برهان برای مدیریت میدان نبرد

صباحی‌فرد سامانه برهان را سامانه‌ای برای مدیریت میدان نبرد دانست و گفت: برهان یک مرکز فرماندهی و کنترل تسلیحات در برد و ارتفاع کم به عنوان آخرین رده فرماندهی در دفاع نقطه ای شبکه فرماندهی و کنترل دفاع هوایی است.

وی ادامه داد: ما با ساخت این تجهیزات هیمنه استکبار جهانی را شکستیم، سامانه برهان پس از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات از همه منابع، آنها را برای تصمیم‌گیری در حد اقل زمان ممکن در اختیار رده‌های بالای فرماندهی قرار می‌دهد تا تصمیمات لازم جهت اجرای ماموریت و انهدام هدف ابلاغ شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: برهان با قابلیت کشف و پردازش موثری که دارد امکان درگیری انهدام و فریب اهداف هوایی را میسر می‌سازد. همچنین با ترکیب داده‌های دریافتی از سامانه‌های الکترواپتیکی با داده‌های دریافتی از سامانه‌های راداری این اطلاعات را به سامانه‌های موشکی ارسال می‌کند.

صباحی‌فرد گفت: سامانه برهان علاوه بر توانایی فعالیت کشف هدف در حالت پسیو(غیرفعال) توانایی صدور دستور مقابله با اخلال الکترونیک را نیز دارد.

پربیننده ترین خبرها