نه عربستان از آمریکا قوی تر است و نه یمنی ها کم توان تر از افغان ها

نه عربستان از آمریکا قوی تر است و نه یمنی ها کم توان تر از افغان ها
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 16:27

به نظر می رسد که برخی از آمریکایی ها خیلی زود به بررسی عمیق وضعیت افغانستان و درسی که از آن فرا گرفتند، پرداختند؛ این درس بر دو ایده و تفکر استوار است. نخست آنکه قدرت نظامی صرف هیچ گاه نمی تواند سرنوشت جنگ ها را مشخص کند و دیگر آنکه همواره اراده ملت هاست که می تواند سرنوشت جنگ ها و نزاع ها را هرچند در دراز مدت، تعیین کند.

العالم ـ کشکول

از جمله امریکایی هایی که از درس افغانستان فصل‌هایی آموختند، چارلز فریمن سفیر اسبق آمریکا در عربستان است.

او عربستان را نصیحت کرد و از آن خواست تا به شکست و عقب نشینی از یمن اذعان کند چرا که در غیر این صورت انصارالله هیچ گاه عقب نشینی نخواهد کرد.

فریمن که پیش از این معاون وزیر دفاع سابق در امور بین الملل بود، در گفتگو با روزنامه "کرادلی" آمریکا تلاش کرد تا نصیحت خود به عربستان را اینگونه توجیه کند که تنها منفعت آمریکا در یمن به جز تمایل به مهار کردن حملات از خاک این کشور، ابراز حمایت مستمر از عربستان به منظور جبران وخامت اوضاع در دیگر جنبه های روابط این دو کشور (عربستان و آمریکا) است.

فریمن در ادامه صحبت های خود برای توجیه نصیحتش به عربستان سعودی به نبود حمایت مردمی در آمریکا برای کمک به عربستان در جنگ علیه یمن اشاره کرد و افزود: مخالفت گسترده ای در آمریکا نسبت به کمک به عربستان برای ادامه ماجراجویی هایش در یمن وجود دارد.

ما اینک نیازی به ذکر شواهد و دلایل بسیاری برای اثبات دروغین بودن این توجیه ها نداریم، همه می دانند که آمریکا همچنان به طور کامل در جنگ تجاوزکارانه عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی علیه ملت یمن دست دارد. عربستان بدون کمک های آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی، حتی یک هفته هم نمی تواند به این جنگ ادامه دهد. امریکا هیچ گاه به مخالفت مردمش نسبت به جنگ یمن اهمیتی نداده است بلکه آن را به طور کامل نادیده می گیرد؛ زیرا بر این عقیده است که این جنگ در راستای منافع خودش و منافع رژیم صهیونیستی است.

فریمن می بایست نصیحت خود به عربستان مبنی بر اعلام شکست و عقب نشینی از یمن را با عقب نشینی ذلت بار کشورش از افغانستان توجیه کند. درس افغانستان بهترین درس برای سران عربستان است. زیرا نه عربستان قوی تر از امریکاست و نه دلیری و شجاعت و توان یمنی ها کمتر از افغانهاست، یمن همانند افغانستان مقبره متجاوزان باقی خواهد ماند.

پربیننده ترین خبرها