رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌زودی دیدار می‌کنند

رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌زودی دیدار می‌کنند
پنج‌شنبه 11 شهريور 1400 - 10:35

همزمان با تحرکات، مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری نشستی‌ سه‌جانبه، منابع‌ عبری‌زبان خبر دادند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به زودی با رئیس‌جمهور مصر دیدار خواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

شبکه عبری‌زبان «کان»، شامگاه چهارشنبه خبر داد که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به زودی و به‌صورت علنی در «شرم الشیخ» (جنوب سیناء) دیدار می‌کند.

شبکه «الجزیره» به نقل از کان گزارش داد که قاهره و تل‌آویو عملا بر سر برگزاری یک نشست علنی به توافق رسیده‌اند و با آنکه تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده اما پیش‌بینی می‌شود که این دیدار در آینده نه‌چندان دور صورت بگیرد.

کان در ادامه خاطر نشان کرد که در سایه تلاش مصر برای عدم تنش در خطوط مرزی نوار غزه و همچنین در مسئله اسرا و مفقودشدگان، تل‌آویو امتیازهایی به غزه داده است.

از سوی دیگر، صحبت از دیدار قریب‌الوقوع السیسی و بنت در حالی مطرح شده است که روز پنجشنبه (امروز) نشستی سه‌جانبه با حضور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس‌جمهور مصر و شاه اردن در قاهره برگزار خواهد شد.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) در این ارتباط گزارش داده بود که هدف از برگزاری این نشست، ترغیب دولت آمریکا برای عمل به وعده‌هایش در خصوص راهکار دودولتی است.

منابع خبری روز چهارشنبه گزارش داده بودند که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای مشارکت در این نشست وارد قاهره شده است.

برگزاری این نشست سه‌جانبه و همزمان سفر قریب‌الوقوع بنت به مصر در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا چند دیپلمات مصری و غربی به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که در مرحله کنونی شاهد فعالیت آمریکا برای ایجاد چینشی جدید در منطقه عربی و خاورمیانه خواهیم بود و واشنگتن از تمام متحدان خود با هر سطح ارتباطی که با دولت این کشور دارند، خواهد خواست که تلاش خود را برای هماهنگ شدن به کار ببندند.

منابع مذکور خبر داده بودند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مرحله آتی سطح اتکای خود به نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را با کمک مصر و اردن و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در اجرای آنچه «طرح صلح بلندمدت با فلسطینی‌‌ها» خوانده شده، توسعه خواهد داد.

طبق گفته این منابع، این طرح بر آتش‌بس طولانی‌مدت در اراضی اشغالی و تقویت هماهنگی‌های امنیتی با قاهره در خصوص غزه استوار خواهد بود و همچنین همکاری‌هایی با اردن در خصوص وضعیت کرانه باختری اشغالی و ایجاد فضایی مناسب برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین صورت خواهد گرفت تا مصر در مأمورتی موازی امنیت اراضی فلسطین و توافق بر نوع مدیریت تشکیلات خودگردان را برعهده بگیرد.

به گفته منابع یادشده، این اقدامات رهیافتی جدید از طرح موسوم به صلح آمریکا محسوب می‌شود که پیشتر عنوان «معامله قرن» به خود گرفته بود؛ اما در چند مورد تفاوت‌هایی اساسی با طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: تمرکز بایدن بر اجرای سریع طرح به‌نحوی که زمینه برای تشکیل کشور قابل زندگی فلسطین مهیا شود، تمرکز بر طرح‌های کوتاه‌مدت به منظور احیای اوضاع معیشتی فلسطینیان و متوقف کردن خشونت‌، تلاش برای ادغام مصر و اردن در ارتباط‌های جاری اما به شکلی مؤثرتر در مقایسه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در پایان، عدم توجه به تغییر نقشه قدرت‌های راهبردی منطقه.

مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و تل‌آویو از آوریل سال ۲۰۱۴ به دنبال سرباز زدن رژیم صهیونیستی از توقف شهرک‌سازی‌ها، آزادی زندانیان قدیمی و شانه خالی کردن از زیر طرح دودولتی متوقف شد.

پربیننده ترین خبرها