دمشق به دنبال احیای اقتصاد؛ تلاقی صنعت با میدان های نبرد در سوریه

دمشق به دنبال احیای اقتصاد؛ تلاقی صنعت با میدان های نبرد در سوریه
پنج‌شنبه 11 شهريور 1400 - 22:56

همه می دانیم که تحریم های آمریکا (سزار) اقتصاد سوریه را تحت فشار قرار داده است و بحرانی بزرگ از لحاظ مواد اولیه و آزادسازی ارزهای مسدود شده سوریه در بانک های غربی و عربی ایجاد کرده است. اما با بازگشت امنیت به کشور؛ چه چیزی مانع بازگشت صنعت سوریه به دوران قبل از جنگ می شود؟

العالم ـ سوریه

دولت سوریه روز و شب برای بازگرداندن زیرساخت‌های ضروری کشور تلاش می کند تا سرمایه گذارها خواه در سطح ملی یا بین المللی بار دیگر به سوریه بازگردند.

دولت سوریه همچنین برای دعوت صنعتگران و سرمایه گذاران به بازار خود می کوشد؛ اما این امر مستلزم چندین مساله از جمله فضای امن برای سرمایه‌گذاری است.

دومین مساله، سوخت و برق است؛ در حال حاضر برای از سرگیری فعالیت نیروگاه حرارتی در حلب و نیز ایستگاه فتوولتاییک در عدرا العمالیه در ریف دمشق تلاشهایی صورت می گیرد؛ با صنعتگران سوری که پول های خود را از کشور خارج کردند و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، تماس هایی صورت گرفته تا مانند سابق در سوریه سرمایه‌گذاری کنند و کارخانه های خود را در کشور بازگشایی کنند. اما تمام این تلاشها با موانع متعددی روبرو می شود؛ و برخی کشورها نمی خواهند که سوریه از آثار جنگ تروریستی بهبود یابد.

عراق و اردن بازار خوبی برای تولیدات سوریه هستند و برای رساندن این محصولات به این دو کشور با قیمتی مناسب می بایست امنیت جاده دمشق ـ بغداد از طریق گذرگاه القائم ـ البوکمال و نیز جاده دمشق ـ امان از گذرگاه نصیب ـ جابر تامین شود.

ارتش سوریه از چندین سال است که می کوشد تا امنیت جاده دمشق ـ بغداد را تامین کند اما پایگاه نظامی آمریکایی-انگلیسی در التنف مانع آن می شود.

از این رو ارتش سوریه به تامین امنیت جاده دمشق ـ امان از طریق بازگشایی گذرگاه نصیب ـ جابر روی آورد؛ عملیات حل و فصل اوضاع عناصر مسلح در درعا دقیقا در همین راستا صورت می گیرد. حال آنکه کشورهای غربی به بهانه حقوق بشر ادعایی این عملیات را آماج انتقادات خود قرار داده اند.

آنها تجاوزگری های تروریست ها علیه غیرنظامیان در درعا را نادیده می گیرند زیرا هدف اصلی آنها فقط ممانعت از بهبود اقتصاد سوریه و محاصره ملت سوریه است که در مقابل ضربات سهمگین تروریسم اقتصادی آمریکایی اروپایی و گاهی اوقات عربی مقاومت و ایستادگی کرد.

در جاده بین المللی میان دو استان حلب و لاذقیه تا استان ادلب، ترکیه نیز برای عمل به وعده های خود مبنی بر عقب نشینی گروه های مسلح در ادلب به سمت شمال جاده وقت کشی می کند.

بنابراین در مقابل سرقت نفت و منابع طبیعی سوریه در شمال و شرق کشور توسط آمریکا و مانع تراشی این کشور به همراه انگلیس برای تامین امنیت جاده دمشق ـ بغداد و سنگ اندازی عناصر مسلح ادلب و ترکیه در جاده حلب ـ لاذقیه و نیز مانع تراشی های عناصر مسلح درعا از تامین امنیت جاده دمشق ـ امان، دولت سوریه راهی به جز تحرک نظامی به منظور نجات ملت خود و پاسخ به مدعیان حقوق بشر ندارد و به آنها می گوید که ملت سوریه تا زمانی که خون در رگهایش جاری است، مرگ در زیر محاصره را نمی پذیرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها