چگونه ایران گزینه‌های خصمانه آمریکا را محدود می‌کند؟

چگونه ایران گزینه‌های خصمانه آمریکا را محدود می‌کند؟
شنبه 13 شهريور 1400 - 15:23

"تا ابد نمی‌توانیم منتظر تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای بمانیم". این بخشی از اظهارات رابرت مالی٬ نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران است که همچون دیگر اعضای دولت بایدن از پذیرفتن تبعات خروج‌شان از این توافق شانه خالی می‌کند و مسئولیت آن را بر دوش ایران می‌گذارد.

العالم- کشکول

موضوع قابل توجه این است که مالی به خوبی می‌داند که ایران مذاکرات را ترک نکرد و بلکه مجبور شد آن را تا زمان مشخص شدن تیم مذاکره‌کننده دولت جدید سید ابراهیم رئیسی، به صورت موقت به حال تعلیق درآورد. این دیپلمات آمریکایی با چنین اظهاراتی تلاش می‌کند برای سرپوش گذاشتن به تعامل غیرسازنده جو بایدن با توافق هسته‌ای، افکار عمومی را گمراه کند. بایدن به رغم اینکه در جریان کارزار انتخاباتی وعده بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را مطرح کرد، ولی بعد از ورودش به کاخ سفید، این پرونده در آخر اولویت‌های دولت او قرار گرفته است.

موضوع قابل توجه این است مالی اظهارات رئیس‌جمهور سابقش، دونالد ترامپ را که با قاطعیت اعلام کرد دیگر به توافق هسته‌ای با ایران بازنمی‌گردد، نادیده می‌گیرد و ایران را مسئول پیامدهای خروج خودسرانه ترامپ از توافق هسته‌ای معرفی می‌کند.

مالی از این موضوع به خوبی آگاه است لذا در بخشی از مصاحبه‌اش با خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید: "آمریکا آماده صبوری است." در حالی‌که تمام جهانیان به خوبی می‌دانند که "صبر" در قاموس آمریکا جایی ندارد و در صورت لزوم، از تمام معاهده‌ها و توافق‌ها به صورت یک‌طرفه خارج می‌شود و پیمان‌ها را نقض می‌کند.

منطق و قدرت ایران باعث شده‌اند گزینه‌های آمریکا در تعامل با این کشور تنها به یک گزینه محدود شود؛ زیرا دیگر گزینه‌ها از جمله گزینه‌های نظامی و تحریم اقتصادی بی‌نتیجه ماندند و لذا، آمریکا برای در تنگنا گذاشتن جمهوری اسلامی، توافق هسته‌ای را به عنوان اهرم فشار قرار داده است. این واقعیتی رابرت مالی بدون اذعان به آن، بیان می‌کند و می‌گوید: "آمریکا گزینه‌های دیگری را در صورت عدم احیای توافق هسته‌ای 2015 دارد از جمله امضای توافق جدید کاملا مجزا از توافقنامه‌ای که در اوایل 2030 منقضی می‌شود. اما گزینه دیگر، وضع تحریم‌های علیه تهران از طریق هماهنگی با همپیمانان اروپایی"!.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها