دیدار قریب‌الوقوع مقامات ارشد اطلاعاتی ترکیه و سوریه در بغداد

دیدار قریب‌الوقوع مقامات ارشد اطلاعاتی ترکیه و سوریه در بغداد
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 09:58

رسانه‌های ترکیه از دیدار قریب الوقوع رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت ملی این کشور با همتای سوری در بغداد و آغاز دور جدید از روابط میان دو کشور در سایه یک دهه تیرگی روابط خبر می‌دهند.

العالم - سوریه

محافل تُرکیه‌ای از دیدار قریب‌الوقوع «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت ملی ترکیه با «علی مملوک» همتای سوری او در پایتخت عراق خبر داده‌اند.

روزنامه «Türkiye Gazetesi» با انتشار گزارشی نوشت که دیداری تاریخی میان فیدان و رئیس سرویس امنیت ملی نظام سوریه در بغداد صورت خواهد گرفت.

این روزنامه به نقل از مقامات مسئول ترکیه در خصوص این دیدار نوشت که موضوعات متعددی در این دیدار میان دو طرف طرح خواهد شد. «اسماعیل حقی پکین» رئیس اسبق اداره اطلاعات نظامی ترکیه می‌گوید:«این دیدار در بغداد برگزار خواهد شد و آغازی بر یک فرآیند و پروسه جدید است».

وی در ادامه تصریح کرد: «فروپاشی روابط ترکیه و سوریه در اواسط سال ۲۰۱۱ ، هنگامی که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، خسارات مالی و معنوی زیادی را برای هر دو طرف به دنبال داشت».

پکین با اشاره به این‌که این فرایند که چندین سال از طریق کشورهایی مانند روسیه و ایران اجرا شد، چندان معنایی نداشت، تاکید کرد که تحولاتی که با هاکان فیدان آغاز شد باعث احیای کانال‌های دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور خواهد شد و اجازه آغاز یک دوره جدید را می‌دهد.

این مقام سابق اطلاعات ترکیه تصریح کرد که فیدان و مملوک در بغداد دو مسأله سازمان کارگران کردستان و پناه‌جویان را بررسی خواهند کرد و علاوه بر آن در خصوص اوضاع در آن‌ بخش از مناطق سوری که به ترکیه مرتبط است مانند إدلب و درعا رایزنی خواهند کرد و در خصوص نقشه راه جدید گفت‌وگو خواهند کرد.

به نوشته وبگاه «عربی ۲۱»، پکین دیدار در بغداد را با روند بهبود روابط ترکیه، امارات، مصر و عربستان سعودی مرتبط دانست و گفت که این دیدار که در پایتخت عراق برگزار می شود، گام‌هایی جدی را به دنبال خواهد داشت.

دیدار فیدان و مملوک در بغداد دومین دیدار این دو مقام ترکی و سوری به شمار می‌رود. دیدار نخست در ژانویه 2020 در مسکو صورت گرفت.

«نوزه چیچک» روزنامه نگار ، سردبیر «ایندیپندنت ترکی» ، در مصاحبه ای با کانال اپوزیسیون «HalkTV»، گزارش دیدار قریب‌الوقوع میان فیدان و مملوک را تایید و به تغییر سیاست حزب عدالت و توسعه در قبال کشورهای منطقه به ویژه مصر، سوریه و عراق اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به دیدارهای امیر قطر، رئیس‌جمهور مصر و ولی‌عهد ابوظبی گفت که پس از این دیدارها، «تمیم بن حمد» به استانبول آمد. در آینده نزدیک نیز شاهد نشست میان روسای دستگاه‌های اطلاعات ترکیه و سوریه خواهیم بود.

این روزنامه‌نگار ترک افزود که وضعیت اضطرابی در منطقه به دلیل مسئله افغانستان و خروج آمریکا از این کشور حاکم است. کشورهای منطقه به آمریکا با بی اعتمادی نگاه می‌کنند و احتمالا از آن ناامید شده‌اند. «عبدالله دوم» شاه اردن از مدتها پیش میان ترکیه و مصر میانجیگری کرد و این امر در آب شدن یخ روابط میان دو کشور سهیم بود.

مسأله آوارگان و پناهندگان سوری در ترکیه از مهمترین مسائل داخلی این کشور به شمار می‌رود که در چارچوب تبعیض نژادی روزافزونی که سوری‌هایی که از جنگ در کشورشان طی ده سال گذشته فرار کرده‌اند، از آن در رنجند.

ناظران ترک بر این باورند که طرح موضوع پناهندگان سوری در چارچوب آمادگی احزاب ترکیه برای انتخابات آینده در سال 2023صورت می‌گیرد. این در حالی است که برخی ادعاهای نادرست در مورد آن‌ها برای جذب رأی دهندگان ترک از این طریق با توجه به بحران اقتصادی، افزایش تورم، نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت‌ها وجود دارد.

در چنین شرایطی، «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، بارها گفته که پناهندگان سوری را به کشورشان باز خواهد گرداند و «میرال اکشنار»، رهبر حزب «الخیر» (مخالف اردوغان)، می‌گوید که آماده سفر به دمشق و دیدار با مقامات اسد برای ایجاد راه حلی برای موضوع پناهندگان سوری است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها