میشل عون: شیخ قبلان عمر خود را صرف وحدت و همبستگی لبنانی‌ها کرد

میشل عون: شیخ قبلان عمر خود را صرف وحدت و همبستگی لبنانی‌ها کرد
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 11:59

رئیس جمهوری لبنان در بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان اعلام کرد که او عمر خود را به عنوان یک مبارز در راه پایه‌گذاری یک همزیستی مشترک بر اساس ارزش‌های اصالت ملی و تسامح صرف کرد.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای درگذشت شیخ «عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان را به همه مسلمانان و مسیحیان تسلیت گفته و اظهار داشت، ما شیخ قبلان را با دعوت به هماهنگی و همبستگی و وحدت می‌شناسیم. او کسی است که زندگی خود را صرف دعوت به مقاومت برای ایجاد پایه‌های یک زندگی مسالمت آمیز و مشترک بر اساس ارزش‌های ملی کرد.

میشل عون افزود، شیخ قبلان از احترام بالایی نزد لبنانی‌ها برخوردار بود. آن بزرگوار زیر سایه امام سید «موسی صدر» و نماینده آیت الله شیخ «محمد مهدی شمس الدین» بود. امروز همه ما احساس می‌کنیم باید از میراث بزرگ ایشان برای سرنوشت لبنان و ملت آن جهت رسیدن به ساحل امن در این مرحله حساس الهام بگیریم.

رئیس جمهوری لبنان همچنین درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان را به مجلس اعلای اسلامی شیعیان و «نبیه بری» رئیس پارلمان و همچنین خانواده شیخ قبلان به ویژه فرزندش، شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری ممتاز لبنان و همه شیعیان لبنان و مردم این کشور تسلیت گفته و اعلام کرد، از خداوند متعال می‌خواهیم آن بزرگوار را قرین رحمت خود کند.

«سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز در پیامی گفت، با رحلت شیخ قبلان صفحه‌ای از صفحات رهبران معنوی و ملی که زندگی خود را وقف خدمت به لبنان و وحدت مردم آن کردند، بسته شد.

«فواد مخزومی»، «علی حسن خلیل» و «فیصل کرامی» از نمایندگان پارلمان لبنان هم در پیام‌هایی درگذشت شیخ قبلان را تسلیت گفتند.

رسانه‌های لبنان شنبه شب گزارش دادند که شیخ قبلان بعد از تحمل سال‌ها بیماری امشب در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفته است.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در جهان است که به همت و تلاش امام موسی صدر در سال 1969میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال 1978، ریاست آن را بر عهده داشت.

به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر، شیخ «محمد مهدی شمس‌الدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در 1372 هجری خورشیدی به طور رسمی به عنوان رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد.

پس از درگذشت وی در سال 1379 شیخ عبدالامیر قبلان که در دوره ریاست شیخ مهدی شمس الدین نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود رهبری این مجلس را برعهده گرفت.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها