تظاهرات تونسی‌ها در اعتراض به سفر هیأت آمریکایی

تظاهرات تونسی‌ها در اعتراض به سفر هیأت آمریکایی
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 13:50

همزمان با سفر یک هیأت آمریکایی به تونس، شماری از مردم این کشور با برگزاری تظاهراتی به دخالت‌های آمریکا در کشورشان اعتراض کردند.

العالم - تونس

هیأتی از کنگره آمریکا شنبه شب (دیشب) در سفری به تونس با «قیس سعیّد» رئیس جمهور این کشور در کاخ ریاست جمهوری قرطاج دیدار کرد.

سعیّد در این دیدار تأکید کرد که تدابیر فوق‌العاده‌ای که اخیرا در کشور اتخاذ شده است، در چارچوب احترام کامل به قانون اساسی بوده است.

وی مدعی شد که این تدابیر بیانگر اراده مردمی گسترده با هدف حمایت از دولت تونس بوده است.

بنابر گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، رئیس جمهور تونس همچنین بر علاقه‌مندی برای گسترش روابط دوستانه و تاریخی با آمریکا تأکید کرد.

هیأت آمریکایی پیش از دیدار با رئیس جمهور تونس، با نمایندگانی از جنبش النهضه، احزاب «قلب تونس»، «تحیا تونس» و «الکتلة الوطنیة» دیدار کرد.

احزاب «الاتحاد التونسی للشغل»، «حرکة الشعب» و «الحزب الدستوری الحر» دیدار با هیأت آمریکایی را تحریم کردند.

از سوی دیگر ده‌ها نفر از هواداران حزب «العمال» با حضور «حمة الهمامی» دبیرکل این حزب در اعتراض به سفر هیأت آمریکایی، در خیابان الحبیب بو رقیبه واقع در مرکز تونس تظاهرات کردند.

تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «حاکمیت ملی نه قیمومیت خارجی»، «هیأت آمریکایی خوش نیآمدی»، «قدرت از آن ملت است».

در همین رابطه الهمامی بر مخالفت با دخالت خارجی به ویژه دخالت آمریکا در امور داخلی تونس تأکید کرد.

بنابر گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، الهمامی افزود: از دیدگاه ما سفر هیأت آمریکا به تونس برای تأثیرگذاری بر تصمیمات تونس و هدایت به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است به ویژه اینکه این هیأت چند روز پیش به فلسطین اشغالی و از آنجا به لبنان و یونان سفر کرده بود.

وی گفت که مسئولیت حوادث تونس بر عهده رئیس جمهور و بقیه احزابی است که کشور را به سمت بحران سیاسی کنونی سوق داده‌اند.

۲۵ جولای (۳ مرداد) رئیس جمهور تونس طی فرمانی، «هشام المشیشی» نخست‌وزیر این کشور را برکنار و علاوه بر تعلیق فعالیت پارلمان، مصونیت پارلمانی همه نمایندگان را لغو کرد، امری که باعث اعتراضاتی در چندین شهر این کشور شد.

از زمان اتخاذ تدابیر فوق العاده تاکنون تعدادی از نمایندگان پارلمان تونس از جمله معارضان این کشور یا بازداشت شده و یا بنابه اتهامات مختلف در اقامت اجباری بسر می‌برند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها