درخواست النهضه برای گفت‌وگوهای ملی/ طرح رئیس جمهور سابق تونس برای گذار از بحران

درخواست النهضه برای گفت‌وگوهای ملی/ طرح رئیس جمهور سابق تونس برای گذار از بحران
سه شنبه 16 شهريور 1400 - 12:27

حزب النهضه تونس خواستار لغو تعلیق فعالیت پارلمان این کشور و انجام گفت‌وگوهای ملی و اصلاح ساختار سیاسی تونس شد.

العالم - تونس

به نقل از روزنامه الرای الیوم، حزب اسلامگرای تونس با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به تدابیر فوق العاده، لغو تعلیق فعالیت پارلمان ، بازگشت فعالیت نهادها و موسسات حاکمیتی به حالت عادی و تشکیل دولت جدید بر اساس قانون شد.

رئیس جمهور تونس سوم مرداد ماه گذشته با صدور فرمانی هشام المشیشی را از سمت نخست وزیری برکنار کرد، فعالیت پارلمان را به حالت تعلیق در ‌آورد و مصونیت سیاسی نمایندگان آن را لغو کرد. این اقدام قیس سعید با مخالفت احزاب سیاسی تونس روبرو شد و حزب النهضه از آن به عنوان «کودتا» علیه روند دموکراتیک تونس یاد کرد.

حزب اسلامگرای النهضه در بیانیه خود خواستار انجام گفت‌وگوهای ملی، اصلاح ساختار نظام سیاسی، اصلاح قانون انتخابات و برگزاری انتخابات جدید شد.

در همین حال سفرای هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت با انتشار بیانیه‌ای از رئیس جمهور تونس خواستند، هرچه سریع‌تر به نظام قانون اساسی که در آن پارلمان منتخب نقش زیادی دارد، بازگشته و دولت جدید این کشور را فورا تشکیل دهد.

به نوشته این روزنامه «منصف مرزوقی» رئیس جمهور سابق تونس به منظور خروج این کشور از بحران سیاسی نقشه راهی پیشنهاد کرد که در آن بر تشکیل دولت قانونی تاکید شده است.

وی، در این نقشه راه تصریح کرده است: تشکیل دولت قانونی میسر نیست جزء اینکه پارلمان فعالیت خود را از سربگیرد البته لازم است کارکرد موسسات وابسته به پارلمان تغییر کند.

مرزوقی خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بر اساس قانون جدید انتخابات، لغو تمام محدودیت‌ها از جمله سفر نمایندگان پارلمان و آزادی برخی نمایندگان شد که توسط نیروهای امنیتی و پلیس دستگیر شده‌اند.

رئیس جمهور سابق تونس در نقشه راه پیشنهادی خود بر ضرورت محاکمه تمام نمایندگان فاسد در پارلمان تاکید کرده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها