خاک تونل کنده شده در زندان صهیونیستی جلبوع کجاست؟

خاک تونل کنده شده در زندان صهیونیستی جلبوع کجاست؟
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 10:09

از روزی که عملیات فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع صورت گرفت یک سؤال ذهن مخاطبان را به خود مشغول کرده: اینکه اسرا خاک این تونل را چطور از چشم زندانبان مخفی کردند و به بیرون انتقال دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

فرار شش اسیر فلسطینی از زندان «جلبوع» (در شمال فلسطین اشغالی) با حفر یک تونل همچنان در صدر اخبار رسانه‌های صهیونیستی، جهانی و عربی قرار دارد بویژه آنکه این عملیات ضربه‌ای قوی به سیستم اطلاعاتی-نظامی رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

اما سؤالی که از روز عملیات تا کنون ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده، این است؟ خاک این تونل کنده شده در داخل زندان جلبوع کجاست و اسرا چطور آن را از چشم زندانبان مخفی کردند؟

در همین ارتباط «فلسطین الیوم» این سوال را از اسیر آزاد شده فلسطینی و کارشناس امور اسرا «رأفت حمدونه» پرسید. حمدونه گفت، مخفی کردن خاک تونل از چشم زندانبانان صهیونیست عملیات پیچیده‌ای است و حتما شش اسیر مذکور زمان زیادی را صرف کرده‌اند تا بتوانند این خاک را به شیوه‌ای که کسی متوجه نشود، خارج کنند.

حمدونه درباره نحوه خارج کردن این خاک دو احتمال مطرح کرد و گفت، حمام‌های زندان‌های رژیم صهیونیستی با فرم سنتی شناخته شده متفاوت است. در این حمام‌ها یک لوله بزرگ سر باز وجود دارد که آب را به خارج منتقل می‌کند. ممکن است اسرا خاک تونل را در مراحل زیاد و به صورت کم کم با آب به بیرون فرستاده باشند.

وی درباره احتمال دوم هم گفت، این گمان نیز وجود دارد که اسرا خاک تونل را از طریق کیسه‌های زباله به بیرون فرستاده باشند که این شیوه نیز زمان زیادی برده است به این طریق که اسرا خاک را در مقادیر کم با آشغال‌های زندان در کیسه‌های زباله مخفی می‌کرده‌اند و اینگونه به بیرون انتقال می‌داده‌اند.

دوشنبه، هفته جاری ( ۱۵ شهریور) شش اسیر فلسطینی موفق شدند از زندان فوق امنیتی جلبوع در شمال فلسطین اشغالی فرار کنند. بر اساس گزارش صهیونیست‌ها این شش نفر «زکریا الزبیدی، یعقوب انفیعات، محمود عارضه، یعقوب قدری، أیهم کمامجی و محمد عارضه» هستند.

زکریا زبیدی وابسته به جنبش فتح و مابقی اسرا وابسته به جنبش جهاداسلامی فلسطین هستند. همه از اهالی کرانه باختری‌اند و بیشتر آنها به حبس ابد محکوم هستند.

پربیننده ترین خبرها