لبنان با بدترین مهاجرت در تاریخ خود مواجه است

لبنان با بدترین مهاجرت در تاریخ خود مواجه است
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 21:02

بحران سیاسی و اقتصادی که لبنان با آن مواجه است، بسیاری از لبنانی ها را برآن داشته تا در جستجوی فرصت های شغلی و ثبات ، روانه خارج از کشور شوند.

العالم - کشکول

مهاجرت بیهوده مملو از خطر نیروی جوان انسانی که دارای شایستگی های علمی و حرفه ای است ، می تواند از جنگ داخلی که کابوس هر خانواده لبنانی است، خطرناک تر باشد.

بنا به اعلام برخی مراکز مطالعاتی، تحولات در لبنان و بحران های مختلف در این کشور، موجب شده که اکثر مردم لبنان، تمایل به مهاجرت از کشور داشته باشند. شهروندان لبنانی که به علت محاصره اعمال شده علیه کشورشان، دغدغه های مالی و معیشتی زیادی دارند، به دنبال فرصت های شغلی درخارج از کشورشان هستند.

هزاران نفر از شهروندان لبنانی در جستجوی دستیابی به گذرنامه هستند و تعداد تقاضاها در مراکز امنیت عمومی از 32 هزار مورد فراتر رفته است. این درحالیست که این تقاضاها در سال های گذشته از 17 هزار مورد فراتر نرفته بود. همچنین درخواست های زیادی به سفارت خانه ها برای کسب ویزای مهاجرت یا کار یا آموزش یا حتی سفر ارائه شده است.

در حالیکه لبنان ، مردم خود و شایستگی ها و تخصص های را از دست می دهد، برخی از کشورها احیانا با مهاجران لبنانی به عنوان طعمه ای گرانبها تعامل کرده و سعی می کنند این طعمه ها را از دست ندهند. از این رو ، زمینه اعطای اقامت و احیانا تابعیت را به کسانی که در آن کشورها سرمایه گذاری و املاک و مستغلات تهیه می کنند، فراهم می نمایند.

از جمله کشورهایی که از مهاجران لبنانی استقبال کرده اند، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس ، ترکیه، یونان و قبرس هستند که درصدد اصلاح قوانین خود برای جذب تاجران و شرکت های لبنانی هستند.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، کشورهای غربی، برای برهم زدن امنیت و ثبات لبنان و محاصره اقتصاد این کشور تلاش می کنند و درعین حال، تصمیم گرفته اند تا علنا از جوانان لبنانی استقبال کنند و این درحالیست که برای دردهای آنان اشک تمساح می ریزند.

در مقابل ، برخی از لبنانی ها این سوال را مطرح می کنند که آیا وجدان های مسئولان کشورهای غربی به ناگاه بیدار شده است؟ آیا آن ها نزدیک شدن تشکیل دولت به ریاست نجیب میقاتی و حل بحران سوخت به دست ایران را احساس کرده اند و سناریویی جدید را آغاز کرده اند که عاقبت آن مشخص نیست.

لبنانی ها می گویند که غرب ، کشور آنان را محاصره و ویران کرده و اکنون این کشور را از وجود جوانان و نخبگانش تخلیه می کند و با این کار، با یک تیر ، دو نشان می زند.

پربیننده ترین خبرها