"صفحات نانوشته" در گزارش آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 23:48

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که توسط کشورهای عضو این آژانس تهیه شد، اعلام کرد : ذخیره اورانیوم غنی شده ایران حدود ده کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با غنای 60 درصد تخمین زده می شود و " تهران بدین منظور به دو گروه از دستگاه های سانترفیوژ پیشرفته متوسل شده است".

العالمکشکول

مشخص است که همه فعالیت های هسته ای ایران ازجمله غنی سازی اورانیوم در سطوح مختلف و تولید فلز اورانیوم درچارچوب حقوق هسته ای ایران و درچارچوب معاهده منع اشاعه هسته ای و به طور کامل درچارچوب تعهدات ایران بر اساس پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد. از این رو، هیچ طرفی حق ندارد که خواهان توقف فعالیت های هسته ای ایران شود، همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید به ابزاری در دست قدرت های غربی از جمله امریکا برای تاثیر گذاری بر مذاکرات هسته ای دروین از طریق این گزارش ها تبدیل شود زیرا این مساله بر استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن آژانس بین المللی انرژی اتمی تاثیر خواهد گذاشت.

تجربه ثابت کرده است که بهترین راه برای تاثیرگذاری بر مذاکرات هسته ای وین و با هدف پیشبرد به پایانی که رضایت بخش همگی باشد، این است که همه طرف ها به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند باشند و در صدر این تعهدات، این است که امریکا تحریک های یکجانبه و ظالمانه خود علیه ملت ایران را لغو کند و کشورهای اروپایی نیز از همراهی امریکا در اجرای سیاست شکست خورده تحریم دست بردارند.

بر فرض اینکه مفاد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، درست باشد، اما "صفحات نانوشته ای" دراین گزارش باقی مانده است و آن ، صفحاتی است که باید درآن ناکارآمدی و شکست سیاست تنحریم امریکا علیه ایران ذکر شود ، سیاستی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق امریکا و با تحریک بنیامین نتنیاهو نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل و راستگرایان تندروی امریکایی ، آنرا بهترین وسیله برای اعمال فشار بر ایران به منظور سوق دادن این کشور به سمت تسلیم شدن در برابر شرطهای آمریکا و اسرائیل می دانستند. این شروط ، طبق شروط دوازده گانه ای که مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق امریکا برای لغو تحریم های ایران اعلام کرده، شروطی برای تسلیم شدن به معنای واقعی کلمه است. اما ایران ، نه تنها تسلیم این شروط نخواهد شد، بلکه هرآنچه را که به خاطر ترامپ و پمپئو ، بولتون، نتنیاهو و بن سلمان خطور می کرد، پشت سرگذاشت.

صفحات نانوشته دیگر در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، باید دروغین بودن یاوه گویی های نتنیاهو را شامل شود که تلاش کرده از طریق بزرگ نمایی برخی اقدامات خرابکارانه که مزدورانش در داخل ایران انجام دادند، صهیونیست ها را متقاعد کند که به تخریب تاسیسات هسته ای ایران و منفجر کردن دستگاه های سانترفیوژ درداخل این مراکز اقدام کرده و برنامه هسته ای ایران را برای چندین سال به عقب بازگردانده است.

اکنون، دولت بایدن باید این صفحات نانوشته در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خوبی بخواند و از این که تحریم را وسیله ای برای اعمال فشار بر ایران به منظور امتیاز گرفتن از این کشور محسوب کند، دست بردارد. دولت بایدن همچنین نباید به دام اسرائیل بیافتد و گزارش های دروغین این رژیم را درباره آنچه درایران می گذرد، تایید کند، همان طور که نتنیاهو ترامپ را دراین دام انداخت.. بایدن راهی جز تعامل با ایران ، احترام گذاشتن به مردم ایران و تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران و بازگشت به توافق هسته ای و اذعان به اشتباه فجیع که ترامپ احمق مرتکب شد، ندارد.

پربیننده ترین خبرها