سفر کاظمی به تهران پیام‌ها و پیامدها

سفر کاظمی به تهران پیام‌ها و پیامدها
شنبه 20 شهريور 1400 - 19:07

خبر: فردا یکشنبه مصطفی الکاظمی به تهران سفر می‌کند تا در شمار اولین مقامات عالیرتبه ای باشد که از نزدیک و با حضور در ایران، ریاست رییسی را تبریک بگوید البته او برای ایرانیان یک هدیه نیز به همراه دارد و آن اختصاص سهمیه ای 30 هزار نفری برای سفر ایرانیان به عراق در مراسم اربعین پیش روست.

تحلیل:

- اگر چه در خصوص دلایل و موضوعات سفر کاظمی به تهران گمانه زنی‌های مختلفی می‌شود اما مهم ترین انگیزه این سفر تاکید بر حسن روابط ایران و عراق ازیکسو، جایگاه ایران در عراق از دیگر سو و بالاخره تاکید بر استمرار تعاملاتی است که بویژه در سال‌های اخیر و در عرصه تجارت و اقتصاد رشد چشمگیری یافته است.
- در حالی که تا انتخابات عراق در دهم ماه آینده میلادی حوالی یک ماه فاصله است انتخاب ایران برای سفر از سوی کاظمی معنای خاص خود را دارد. این معنا با تدقیق در تعاملات ویژه ایرانیان و عراقی‌ها خود را نشان می‌دهد.
- موضوع انرژی عراق و تامین آن از سوی ایران دیگر موضوعی است که در دستور کار کاظمی در سفر به ایران از آن سخن گفته می‌شود. هم مردم عراق و هم مردم ایران می‌دانند که در شرایط سخت تامین انرژی در عراق، ایران همواره در این میدان از هیچ خدمتی به ملت عراق دریغ نکرده است و برخلاف مدعیان منطقه ای دوستی با عراق، هیچ گاه تامین انرژی برای این کشور را معطوف به پیش شرط های سیاسی ننموده است.
- در حالی که چند دوره مذاکره میان ایران و سعودی در زمان کاظمی در بغداد برگزار شده است پیش بینی می شود ادامه این مذاکرات جایی در میان گفتگوهای کاظمی و مقامات ایرانی پیدا کند. این در حالی است که ایران همواره خود را علاقمند به حل مشکلات فی‌مابین دیگر کشورها با ایران از طریق گفتگو و مذاکره معرفی کرده است بنابراین می توان نگاه ایران به این مساله را نیز ازهم اکنون مشمول پیش بینی قرار داد.
- برخی محافل رسانه ای از تلاش کاظمی در این سفر برای میانجیگری میان تهران-واشنگتن نیز سخن گفته اند که بنظر می‌رسد با توجه به سیاست اصولی ایران در برخورد با آمریکا بویژه در خصوص مساله برجام و تحریم‌ها این بخش از مذاکرات احتمالی جواب‌های از پیش تعیین شده ای را بهمراه داشته باشد. اینکه ایا قبل از سفرکاظمی به تهران، مقامات امریکایی تصمیم یا سیاست جدیدی را درارتباط با ایران اتخاذ کرده باشند که کاظمی حامل انتقال ان باشد محل تامل جدی است.

پربیننده ترین خبرها