بورل: نشست بغداد دستاورد مهم دیپلماتیک برای عراق بود/

بورل: نشست بغداد دستاورد مهم دیپلماتیک برای عراق بود/
شنبه 20 شهريور 1400 - 16:33

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد نشست بغداد که به گفته او ایران، عربستان سعودی و ترکیه را به عنوان قدرت‌های منطقه گردهم آورد یک دستاورد مهم دیپلماتیک برای دولت «مصطفی الکاظمی» است.

العالم ـ عراق

بنابر این گزارش،جوسپ بورل در یادداشتی پیرامون سفرش به عراق که روز شنبه در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، نوشت که نشست بغداد از حیث کاهش تنش‌ها و گفت‌وگو بین رهبران منطقه ابتکاری ارزشمند است. وی با بیان اینکه عراق در ترویج امنیت و ثبات منطقه نقش کلیدی دارد افزود که اتحادیه اروپا از این قبیل تلاش‌ها برای تقویت راه‌کارهای منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها حمایت می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که بهبود اوضاع منطقه برای عراق هم این فرصت را ایجاد می‌کند تا ظرفیت‌های اقتصادی خود را توسعه بخشد. او عنوان کرد که عراق پس از تجاوز آمریکا درسال ۲۰۰۳، ناآرامی‌های پس از آن و سپس ظهور داعش که تا چند سال پیش مناطق زیادی از این کشور را تحت تصرف خود درآورده بود با چالش‌های زیادی مواجه است.

بورل با بیان اینکه بازپس‌گیری موصل و سایر مناطق تحت تصرف داعش در سال ۲۰۱۷باعث شد تا تمامیت ارضی عراق احیا شود افزود که این دستاورد با هزینه گزافی به دست آمد. به گفته او، بسیاری از عراقی‌ها تلف شدند، شهرهای زیادی در این کشور نابود شد؛ بسیاری در داخل کشور همچنان آواره هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد که دهه‌ها حکومت دیکتاتوری صدام حسین و نا آرامی‌های داخلی پس از آن اوضاع را برای فعالیت شبه نظامیان مورد حمایت نیروهای خارجی بازگذاشت. حتی پس از شکست نظامی داعش مشکلات زیادی نظیر تنش‌های اجتماعی، سطح نگران کننده فساد و اقتصاد ضعیف باقی مانده است. این فاکتورها به تعبیر بورل ثبات عراق را تضعیف کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تاثیر تنش‌های منطقه بر اوضاع عراق هم اشاره کرد و افزود که این کشور به میدان جنگ بین شیعه و سنی تبدیل شده و به همین خاطر هنوز جایگاه خود را در حوزه خلیج فارس پیدا نکرده است. وی تصریح کرد که کاهش تنش‌ها در منطقه، احیای برجام و دست یابی به راه حل سیاسی در سوریه به نفع عراق خواهد بود.

بورل امنیت عراق را چالش‌ برانگیز خواند و تصریح کرد که این وضعیت باید بهبود یابد. وی افزود که اتحادیه اروپا مایل است تا در این زمینه از تلاش خود عراقی‌ها برای تقویت ثبات، امنیت و آبادانی کشور حمایت کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به سفرش به اقلیم کردستان عراق و دیدار با مقامات این منطقه اشاره کرد. وی افزود که در این منطقه شاهد چالش‌های جدی از جمله اختلافات داخلی (بین بغداد و اربیل) و دخالت نیروهای خارجی بوده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روابط میان بغداد و اربیل برای ثبات عراق حیاتی دانست و تصریح کرد که اتحادیه اروپا از بهبود روابط میان دو طرف حمایت می‌کند.

بورل خاطرنشان کرد که به آینده عراق امیدوار است و اتحادیه اروپا در راستای تحقق اهداف مردم این کشور یک شریک متعهد به شمار می‌رود.

پربیننده ترین خبرها