عناصر وابسته به امارات: دولت هادی، مسئول فروپاشی اقتصادی یمن است

عناصر وابسته به امارات: دولت هادی، مسئول فروپاشی اقتصادی یمن است
شنبه 20 شهريور 1400 - 21:31

شورای انتقالی جنوب در ادامه حملات خود به دولت مستعفی –وابسته به ریاض- گفت که این دولت عامل فروپاشی اقتصادی یمن است.

العالم - یمن

نهاد موسوم به «المجلس الإنتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) تأکید کرد که دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی»، نمی‌تواند کمترین خدمات را برای استانهای جنوبی فراهم کند.

این شورا با انتشار بیانیه‌ای گفت که دولت مستعفی «در بازگشت دولت به عدن جدی نیست» و حاضر نیست «توافق ریاض» را اجرایی کند.

به گزارش پایگاه خبری «المجلس الانتقالی»، شورای انتقالی با این ادعا که توافق ریاض، «همچنان فرصت واقعی برای فرآیند صلح موفقیت‌آمیز» در یمن است، در عین حال گفت که «طرف دیگر (دولت مستعفی) به تعهدات خود در این توافق، پایبند نیست».

عناصر وابسته به امارات همچنین مدعی شدند که چندین بار از دولت مستعفی خواستند که به عدن بازگردد، «ولی فایده‌ای نداشت. به همین دلیل، طرف دیگر در این توافق را مسئول فروپاشی اقتصادی، شکست سیستم خدمات‌رسانی عمومی، قطع حقوقها، فروپاشی بخشهای بهداشت و آموزشی و وخامت بحران انسانی در کشورمان می‌دانیم».

شورای انتقالی یک گروه سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم می ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست آن را‌ «عیدروس الزبیدی»فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن برعهده گرفت.

نیروهای شورای انتقالی و دولت مستعفی همواره در مناطق جنوبی یمن با یکدیگر درگیر بوده‌اند تا این‌که امارات و عربستان در آبان ماه سال ۹۸ نیروهای نیابتی خود در جنوب یمن را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد.

دولت جدید منصور هادی در ۲۹ آذر ماه گذشته پس از کشمکشی طولانی و در راستای توافق‌نامه ریاض که میان شورای انتقالی جنوب و دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در تاریخ پنجم نوامبر سال ۲۰۱۹ در ریاض به امضا رسیده بود، تشکیل شد.

اعضای این دولت، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ در راستای اجرای توافق ریاض، به شهر عدن بازگشتند اما نیروهای شورای انتقالی جنوبی همچنان کنترل امنیتی این شهر را در دست دارند و اوضاع خدماتی و اجتماعی این شهر در وضعیت بدی قرار دارد.

در سایه تداوم تقابل نواب ابوظبی و ریاض در عدن، سعودی‌ها چاره‌ای جز دخالت نظام مستقیم در این استان ندیده‌اند و به همین دلیل از چند ماه پیش، اقدام به اعزام نیروهای بیشتر به عدن برای برهم زدن معادله ایجاد شده در این استان کردند.

«طارق سلام» استاندار تعیین شده از سوی دولت نجات ملی یمن برای «عدن»، بهمن‌ ماه گذشته از ورود نظامیان سعودی بیشتر به این استان خبر داد و گفت: هدف از این اقدام، تقویت حضور نظامی عربستان سعودی و شکستن معادله موجود از طریق حذف ابزارهای مصرفی خود در شورای انتقالی و حتی نیروهای دولت مستعفی یمن و تقویت نقش شبه‌نظامیان عفاشی (اشاره به نیروها وابسته به «طارق العفاش» برادر زاده «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین یمن) و داعشی است.

پربیننده ترین خبرها