برپایی "محاکمه صحرایی" در پنجشیر / طالبان تکذیب می کند

برپایی
شنبه 20 شهريور 1400 - 22:57

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان دست به دست می شود که نشان می‌دهد نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر اقدام به برپایی "محاکمه صحرایی" افراد می‌کنند، به رغم این موضوع یکی از سخنگویان طالبان آن را رد کرده است.

العالم ـ آسیا

یکی از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی افغانستان منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای طالبان فردی را در کنار جاده‌ پنجشیر تیرباران می‌کنند.

این ویدیو فردی را در لباس نیمه‌نظامی ولی غیرمسلح نشان می‌دهد که ظاهرا به طالبان تسلیم شده است و به گزارش شبکه آماج‌نیوز این حادثه در منطقه عنابه پنجشیر اتفاق افتاده است.

در همین ویدیو فرد دیگری در لباس غیرنظامی و در حال بازداشت دیده می‌شود که به نیروهای طالبان التماس می‌کند که او غیرنظامی است و می گوید: "کارتم را با خود دارم. غیرنظامی هستم."

طالبان قبلا تاکید کرده که نیروهای این گروه با غیرنظامیان کار ندارند و از مردم خواسته‌اند که پنجشیر را ترک نکنند.

عبدالحق وثیق، از سخنگویان طالبان امروز به بی‌بی‌سی گفته که "این ادعاها حقیقت ندارد".

وثیق همچنین خاطرنشان کرده که هیچ اعلانی به آنها (مردم پنجشیر) نشده که از جای خود به جای دیگر بروند و تاکید کرده که در پنجشیر نه جنگ و نه مزاحمت است.

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از بازداشت‌ افراد و "محاکمه صحرایی" غیرنظامیان در ولایت پنجشیر منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان این گزارش‌ها را "تکان دهنده" خوانده و از طالبان خواسته زمینه تحقیق مستقل را فراهم کنند.

خانم اکبر نوشته که گزارش‌ها از پنجشیر تکان دهنده است. کشتار عمدی افراد جنایت جنگی محسوب‌ می‌شود. طالبان باید زمینه تحقیق مستقلانه را در مورد فراهم کنند.

برخی خبرها از قتل غیرنظامیان از سوی طالبان در این منطقه حکایت دارد.

پربیننده ترین خبرها