دوربین العالم در افغانستان در سالگرد حملات 11 سپتامبر+فیلم

يکشنبه 21 شهريور 1400 - 09:16

در بیستمین سالگرد حملات سپتامبر، نظامیان اشغالگر آمریکایی از افغانستان خارج شده و میلیون افغان را با مشکلات بی شمار ناشی از سالها جنگ و جنایت و کشتار رها کردند تا جنبش طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفته و دولتی را تشکیل دهند که به هیچ وجه نماینده همه افغان ها نیست.

العالم - آسیا

سرانجام پس از 20 سال جنگ بی ثمر، آمریکا از افغانستان خارج شد و آن را با نتیجه سالها قتل و کشتار و جنایت علیه بشریت به بهانه مبارزه با تروریسم واگذاشت و طالبان دوباره به قدرت رسید. به گفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این کشور طی دو دهه روزانه 300 میلیون دلار هزینه کرد و در این 20 سال، به خاطر حضور نظامی بیگانگان، افغانستان رنگ ثبات و آرامش را ندید.

یکی از اهالی کابل به نام مهدی به خبرنگار العالم گفت : زمانی آمریکایی ها اینجا بودند عملیات های انتحاری و انفجارهای زیادی به وقوع می پیوست. درست است که در زمان اشغال، کمک های بین المللی زیادی از طریق آنها وارد افغانستان می شد اما این کمک ها همیشه نصیب دزدها می شد.

با اینکه طالبان اعلام کرده بودند که دولت فراگیر تشکیل می دهند اما در عمل، اتفاق دیگری افتاد و به گفته جریان های مهم و برجسته افغانستان از جمله مجلس شورای علمای شیعه در این کشور، دولتی کاملا یکجانبه و انحصاری تشکیل شد. هر چند طالبان اعلام کرده است که این کابینه، کابینه پیشبرد امور و قابل اصلاح است.

شیخ باقر شیخ زاده، عضو مجلس شورای شیعه گفت: "طالبان باید در این خصوص تجدید نظر کند و همانطور که در قرآن تصریح شده است به عهد خود وفا کند و دولت فراگیر تشکیل دهد".

از نظر میدانی هم طالبان در پنجشیر با (نیروهای مقاومت) درگیر است. این در حالی است که منابع آگاه از مهاجرت گسترده اهالی این منطقه خبر داده اند.

بیستمین سالگرد حوادث 11 سپتامبر در حالی سپری می شود که آمریکایی ها در کمتر از دو دهه اشغال افغانستان، شهروندان این کشور را سالها به عقب راندند بدون کشب دستاورد خاص.

پربیننده ترین خبرها