نگاهی به عوامل دستگیری اسیران فلسطینی گریخته از زندان «جلبوع»

نگاهی به عوامل دستگیری اسیران فلسطینی گریخته از زندان «جلبوع»
يکشنبه 21 شهريور 1400 - 09:38

دستگیری ۴ اسیر فلسطینی گریخته از زندان جلبوع از طریق عامل انسانی صورت گرفت اما این عامل انسانی مجموعه ای است که توسط سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی طراحی شده است و حالا صهیونیست‌ها می خواهند آن را به تمام جامعه فلسطین تعمیم داده، بر تفرقه دامن بزنند.

العالم - فلسطین اشغالی

طی روزهای جمعه و شنبه 4 نفر از 6 اسیر فلسطینی گریخته از زندان جلبوع، بازداشت شدند. اگرچه خبر دستگیری دوباره زندانیان فلسطینی، امر خوشایند قلب‌های حامیان فلسطین نبود اما مرور دلایل و عواملی که موجب دستگیری این زندانیان شد، می‌تواند درسی برای استمرار مسیر 2 زندانی دیگر و آینده باشد.

واحد مستعربین ارتش اسرائیل

رژیم صهیونیستی در ارتش تا بن دندان مسلح خود مجموعه‌ای را تحت عنوان «مستعربین» به وجود آورده که این افراد کسانی هستند که با وجهه و ظاهر فلسطینیان زندگی می‌کنند. عناصر این واحد دو دسته افراد هستند. صهیونیست‌هایی که از ابتدا عربی می‌آموزند و مشی زندگی فلسطینیان را دنبال می‌کنند که بیشتر رده‌های بالای این واحد را در اختیار دارند و بخشی از عناصر این واحد فلسطینیانی هستند که دلایل مختلف از جمله تلاش برای دستیابی به شهروندی رژیم صهیونیستی و امکانات زندگی و درآمد اقتصادی جذب این واحد شده‌اند و نمی‌توان دیگر آنها را فلسطینی به حساب آورد. عناصر این واحد عمدتاً در جامعه فلسطینیان زندگی می کنند و از تمامی وجوه زندگی فلسطینیان به ویژه فلسطینیان ساکن سرزمین‌های 1948 با خبرند.

عناصر این واحد مهمترین منبع خبری برای هرگونه دستگیری در بین فلسطینیان محسوب می‌شوند که قطعاً در دستگیری 4 اسیر فلسطینی گریخته از زندان جلبوع نقش قابل توجهی داشته‌اند. بسیاری از دستگیری‌ها و ربایش فلسطینیانی که در اعتراضات شرکت می‌کنند توسط این واحد صورت می‌گیرد. اعضای این واحد در میان تظاهرکنندگان فلسطینی حاضر می‌شوند و از درون فلسطینیان اقدام به دستگیری جوانان فلسطینی می‌کنند.

جاسوسان و مخبران دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در میان فلسطینیان تعدادی را با وسایل گوناگون به عنوان جاسوس و مخبر در خدمت خود دارند. این افراد همچون واحد «مستعربین» آشکار نیستند و حتی ممکن است ظاهری مقاومتی داشته باشند. آنها با ارسال اخبار متعدد، برخی جزئیات را که حتی واحد «مستعربین» به آن دسترسی ندارند در اختیار دستگاه امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند. این افراد از راههای گوناگون چون وعده امکانات و پول و تحصیل گرفته تا بخشیدن احکام قضایی و آزادی مشروط اقدام به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی می‌کنند.

بسیاری از حملات هوایی که توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه صورت می‌گیرد براساس بانک اهدافی است که توسط این منابع جمع آوری شده‌اند. ضمن آنکه بخش قابل توجهی از دستگیری‌های پس از اعتراضات در کرانه باختری با اخبار این منابع صورت می‌گیرد.

دستگاه امنیتی حکومت خودگردان فلسطین

دستگاه امنیتی حکومت خودگردان پس از گذشت قریب 2 دهه از انتفاضه الاقصی حالا خود تبدیل به دشمنی برای فلسطینیان شده است.این دستگاه علاوه بر سرکوب فلسطینیان از داخل به دلیل اینکه در جامعه فلسطینیان قرار دارد از دسترسی‌های بالاتری برخوردار است. عناصر مخفی و مخبر بسیاری در جامعه فلسطینیان در اختیار دارند. همکاری دستگاه امنیتی حکومت خودگردان با ارتش رژیم صهیونیستی براساس توافقنامه همکاری امنیتی صورت می‌گیرد که پس از توافقنامه اسلو بین دو طرف وجود داشته، پس از انتفاضه الاقصی شکل جدیدتری به خود گرفته است.

همکاری دستگاه امنیتی حکومت خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی و قرار دادن خروجی‌های این دستگاه با امکاناتی که در اختیار دارد یکی از عوامل مهم دستگیری اسیران فلسطینی گریخته از زندان جلبوع است.

باندهای مافیایی و فساد

یکی از راهبردها و سیاست‌های اصلی رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان که همواره در دستور کار این رژیم قرار داشته، توسعه فساد و باندهای مافیایی در میان فلسطینیان به ویژه فلسطینیان ساکن سرزمین های 1948 است. رژیم صهیونیستی با توسعه فساد در میان آنها تلاش دارد آنها را در ضعیف‌ترین وضعیت نگاه دارد. فلسطینیانی که آلوده فساد و باندهای مافیایی شده‌اند یکی از منابع اصلی صهیونیست‌ها محسوب می‌شوند. آنها به دلیل آلوده شده به فساد نه علقه‌ای به ملت و سرزمین خود داشته و نه حتی اگر بخواهند توان همراهی با ملت فلسطین را خواهند داشت.

بسیاری از افرادی که در کرانه باختری برای رژیم صهیونیستی دست به جاسوسی زده و دست آنها برای فلسطینیان رو می شود توسط صهیونیست‌ها به سرزمین‌های 1948 منتقل می‌شوند و در آنجا امکاناتی در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا با وجود از بین رفتن حیثیت و آبرویشان به زندگی خود ادامه دهند.

این به نوعی حمایت رژیم صهیونیستی از آنها محسوب می‌شود اما آنها پس از انتقال به آن مناطق نیز منبع اصلی فعالیت باندهای مافیایی و منبع خبری صهیونیست‌ها محسوب می‌شوند و مستقیماً با دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به همکاری خود ادامه می دهند. این افراد یکی از منابع اصلی دستگیری 4 اسیر فلسطینی گریخته از زندان جلبوع بوده‌اند.

به طور کلی آنچه عامل اصلی دستگیری اسیران فلسطینی گریخته از زندان جلبوع است، عامل انسانی و به زبان عامه، «جاسوسی» است. این عامل در شکل‌های مختلف توسط رژیم صهیونیستی در میان فلسطینیان طراحی و به کار گرفته شده است و در دستگیری اسیران فلسطینی نیز مهمترین نقش را ایفا کرده است.

اما صهیونیست‌ها تلاش دارند این عامل را- که ناشی از فساد و سیاست تفرقه افکنی و مربوط به تعداد انگشت شماری از فلسطینیان است- به تمام ملت فلسطین و تمامی ساکنان سرزمین های 1948 نسبت دهند. یعقوب شبتای، کمیسر پلیس رژیم صهیونیستی در این راستا از خبرهای مردمی دریافت شده در پلیس تشکر کرده است و این تأیید کلامی است که در سطور قبل به آن اشاره شده‌اند. این اقدام صهیونیست‌ها تلاشی در مسیر ایجاد تفرقه و اختلاف در میان فلسطینیانی است که قریب 74 سال با دست خالی در مقابل اشغالگران تا بن دندان مسلح ایستاده‌اند و حالا کم کم صهیونیست‌ها را به گوشه رینگ مبارزه رانده‌اند.

لزوم درس گرفتن از این عبرت‌ها می‌تواند مسیر آزادی فلسطین را در آینده همواره‌تر و آزادی این سرزمین مقدس را نزدیک تر کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها