آل سعود به سرنوشت دولت سابق افغانستان دچار می‌شود

آل سعود به سرنوشت دولت سابق افغانستان دچار می‌شود
دوشنبه 22 شهريور 1400 - 22:00

حمایت آمریکا از حکومت سعودی هیچ تفاوتی با حمایت از دولت سابق افغانستان ندارد که آن را به بهایی ناچیز به طالبان فروخت و این گروه کنترل افغانستان را در عرض چند هفته کاملا در دست گرفت.

العالم- کشکول

ناظران مسائل منطقه‌ای می‌گویند، بعد از عقب‌نشینی هرج و مرج‌گونه آمریکا از افغانستان و توقف حمایت واشنگتن از دولت سابق افغانستان، سعودی‌ها نسبت به آینده قدرت‌شان نگران هستند. رژیم سعودی در مواجهه با دشمنان خارجی و تهدیدهای داخلی، به حمایت آمریکا متکی بود.

این ناظران با اشاره به حملات مستمر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به تاسیسات حیاتی و نفتی عربستان سعودی، خاطرنشان کردند که تضمین‌های امنیتی آمریکا به آل سعود از زمان پاسخ دردناک یمن در سپتامبر 2019 در موضع شک و تردید قرار دارد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند راه‌‌حل‌هایی وجود دارد که به حکومت سعودی کمک می‌کند تجربه تلخ و اشتباه دولت سابق افغانستان را تکرار نکند؛ اینکه ریاض موضعی واقعگرایانه در این‌باره اتخاذ کند و از این توهم دست بردارد که غرب همپیمانی مطمئن و سود رسان است.

اما ناظران مسائل عربستان سعودی معتقدند که ایالات متحده هرگز حکومت سعودی را همانند حکومت سابق طالبان به حال خود رها نمی‌کند و پایگاه‌های نظامی‌اش در این کشور را تخلیه نمی‌کند به این دلیل که ریاض تمام ثروت نفتی خود را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده و همچنین بهترین ضامن برای تامین امنیت رژیم اسرائیل است لذا واشنگتن و کشورهای غربی به تعامل با نظامی که آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در اینده نزدیک است، تمایل دارند.

افزون بر این، عقب‌نشینی ایالات متحده از عربستان سعودی پیامدهای نامطلوبی برای سعودی‌ها خواهد داشت مانند از دست دادن کنترل و نظارت بر حرمین شریفین در مکه و مدینه.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها