اسد در کرملین است، چه می خواهید بکنید؟

اسد در کرملین است، چه می خواهید بکنید؟
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 20:05

بشار اسد طی سفری که فضای سیاسی و امنیتی پیچیده منطقه را شکست، به مسکو رسید. اسد در این سفر با خود پیام های متعددی داشت که محاسبات گذشته را بر هم می زند و نقشه های سیاسی دولت های منفعت طلب منطقه را متزلزل می کند.

العالم-کشکول

این دیدار در مسکو دیداری معمولی نیست، بلکه بر روندهای سیاسی تاثیر خواهد گذاشت و اولویت هایی را بر آن تحمیل خواهد کرد که در مقدمه آنها مبارزه با تروریسم است.

سفر اسد در زمانی اتفاق افتاده که منطقه شاهد تحولاتی به سوی مرحله جدید است. این سفر تاکیدی بر عمق روابط استراتژیک سوریه و روسیه است که می تواند برای شکست پروژه تقسیم سوریه و تلاش آمریکا برای تضعیف کشورهای منطقه، برنامه خود را عملی کند. این روابط مرحله جدیدی را رقم می زند که در آن، سوریه نقطه حساس امنیتی و نظامی محور مبارزه با تروریسم در منطقه خواهد شد.

سومین سفر اسد به مسکو از زمان آغاز جنگ سوریه، نشان دهنده عمق هماهنگی و اتحاد با روسیه است و به میزان اعتماد موجود میان این دو کشور اشاره دارد.

دیدار دو ساعته اسد و پوتین، ملاقاتی بسیار منحصر به فرد بود و با وجود کم بودن موضوعات مطرح شده در آن، نتایج امنیتی و سیاسی بسیار مهمی خواهد داشت.

از مهم ترین این نتایج، ادامه حمایت نظامی روسیه از ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم است که به منزله پیامی به نیروهای حامی گروه های مسلح در منطقه است که می گوید "تروریسم در سوریه نابود خواهد شد".

پوتین در این دیدار درمورد تلاش حداکثری برای کمک به تسلط کامل دولت سوریه بر اراضی خود صحبت کرد. او گفت: «متاسفانه هنوز کانون‌های مقاومت تروریست‌ها وجود دارد که نه تنها بخشی از خاک را تحت کنترل دارند بلکه به ترور غیرنظامیان نیز ادامه می‌دهند".

اظهارات پوتین نشان می دهد که روسیه نیز حضور نیروهای خارجی در سوریه را اشغالگری می داند و خواستار خروج آنها و بازگرداندن حاکمیت سوریه است.

ناظران، تبریک پوتین به اسد بابت پیروزی در انتخابات را نکته ای درخور توجه می دانند. پوتین در ادامه تبریک خود خطاب به اسد گفته بود:" «این یک نتیجه خیلی خوب در انتخابات ریاست جمهوری بود. نتایج (این انتخابات) نشان می‌دهد که مردم به شما اعتماد دارند، به رغم همه مشکلات سال‌های گذشته و فجایع سال‌های گذشته، آنها (مردم سوریه) هنوز روند بهبود و بازگشت به یک زندگی عادی را با شما مرتبط می‌دانند».

اهمیت این اظهارات در درجه اول این است که در راستای استحکام دولت مشروع سوریه مطرح شده است. سوریه به رهبری اسد به معادلات منطقه باز خواهد گشت و در مقابله با ترکیه و برخی دولت های دیگر، بازیگر محوری منطقه خواهد بود.

اظهارات بشار اسد نیز روشن و صریح بود. او تاکید کرد که ارتش های روسیه و سوریه در حفاظت مردم از تروریسم سهیم بوده اند و این نشان دهنده دستاوردی است که در پیروزی علیه گروه های تروریستی در سوریه محقق شده است.

در روزهای آینده مطالب بسیاری درخصوص این دیدار و اهمیت آن نوشته خواهد شد، آن هم در زمانی که گروه های مسلح درعا را ترک کرده اند، نفتکش ایرانی که به سوی لبنان روانه بود محاصره را شکست و پروژه انتقال برق و گاز به لبنان از سوریه کلید خورد.

نتایج مهمی در سطح نظامی و سیاسی در راه است که سیلی محکمی را به صورت محور شرارت حامی تروریسم خواهد زد و مرحله جدیدی را آغاز خواهد کرد که نتیجه ای جز پیروزی و گذار به راه حل سیاسی در آن نخواهد بود.

زبان حال این دیدار لبخند عمیقی بر لب طرفین است که می گوید: آیا اسد را در کرملین دیدید؟ حال چه کاری از شما برمی آید؟".

پربیننده ترین خبرها