عقب‌نشینی توئیتری بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین

عقب‌نشینی توئیتری بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین
شنبه 27 شهريور 1400 - 19:25

در پی افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، وزیر امور خارجه آمریکا پیامی توئیتری درباره هنگ‌کنگ را حذف کرده و یک پیام توئیتری ملایم‌تر را جایگزین آن کرد.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پیامی توئیتری را که در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی منتشر کرده بود، پس از دقایقی حذف کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز»، بلینکن در این پیام توئیتری نوشته بود: «پکن باید اجازه دهد صدای هنگ‌کنگی‌ها شنیده شود. رد صلاحیت نمایندگان شورای محلی توسط جمهوری خلق چین، فقط ثبات درازمدت سیاسی و اجتماعی هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما در کنار مردم هنگ‌کنگ می‌ایستیم و به حمایت از حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی آن‌ها ادامه می‌دهیم».

بلینکن این پیام را پس از آن منتشر کرد که صلاحیت هفت نماینده شورای هنگ‌کنگ را به خاطر عدم اعتبار سوگند آن‌ها رد شد. پارلمان چین سال گذشته قانونی را تصویب کرده که طبق آن افرادی که تفکرات ضد ملی‌گرایی داشته باشند، از حضور در مقامات دولتی در هنگ‌کنگ محروم می‌شوند.

سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ‌کنگ با تحریک دولت‌های غربی دست به تظاهرات گسترده زدند. رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از پاک کردن توئیت خود در پیامی ملایم‌تر نوشت: «رد صلاحیت هفت نماینده شورای محلی توسط جمهوری خلق چین، توانایی مردم هنگ‌کنگ در مشارکت در اداره امورشان را تضعیف می‌کند. دولت‌ها باید مردمی که نماینده آن‌ها هستند خدمت کنند. کاهش این نمایندگی برخلاف روح قانون اساسی هنگ‌کنگ است».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توضیحی به فاکس نیوز مدعی شد، بلینکن پیام توئیتری خود را به‌دلیل حذف کرده است که قرار بود توسط صفحه رسمی این وزارتخانه منتشر شود.

پیش‌تر نیز صفحه توئیتری وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی، تایوان را در لیست «کشورهای» دریافت کننده واکسن کرونای آمریکایی قرار داده بود.

این وزارتخانه ساعتی بعد این پیام توئیتری را حذف کرد. این اقدام واکنش تایوان به عنوان متحد آمریکا را در پی داشت. تایوانی‌ها هشدار دادند چنین رفتارهایی پیامی غلط به چین منتقل می‌کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

ورود دولت «دونالد ترامپ» به جنگ تجاری با چین، روابط این دو کشور را بیش از پیش تیره کرده و در این مدت، مداخله واشنگتن در امور مناطقی همچون هنگ‌کنگ و تایوان، یکی از اهرم‌های فشار علیه پکن بوده است.

از یک سو کشتی‌های جنگی آمریکایی به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، بارها از تنگه تایوان عبور کرده‌اند و از سوی دیگر، چینی‌ها در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، هواپیماهای جنگی خود را از فراز حریم هوایی آسمان تایوان عبور داده‌اند.

اکنون امضای توافق همکاری میان آمریکا، انگلیس و استرالیا برای افزایش حضور در حوزه اقیانوس هند و آرام، به موضوع جدید برای تنش میان چین و آمریکا و متحدانش تبدیل شده است. بر اساس این توافق، لندن و واشنگتن به استرالیا کمک خواهند کرد به فناوری ساخت زیردریایی‌های اتمی دست پیدا کند.

پربیننده ترین خبرها