سیلی های آمریکا، بحرانی جدید برای بلوک غرب

سیلی های آمریکا، بحرانی جدید برای بلوک غرب
يکشنبه 28 شهريور 1400 - 20:32

پس از توافق‌نامه همکاری که میان آمریکا، انگلیس و استرالیا منعقد شد، فرانسه نارضایتی خود را آشکارا اعلام کرد و پشت کردن استرالیا به قرارداد زیردریایی با خود را رفتاری غیر قابل قبول خواند. پاریس این اقدام استرالیا را به مثابه خنجری بر پشت خود دانست و در پی آن، سفیران خود از واشنگتن و کانبرا را فرا خواند.

العالم- نظرکده

به باور کارشناسان این اولین باری نیست که فرانسه از آمریکا ضربه می خورد. از سال 2006 تا 2013 آمریکا بخاطر جاسوسی علیه اروپا و فرانسه با آنها دچار مشکل شده است.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که از زمان جنگ سرد و پس از آن، که پاریس تلاش می کرد جای اتحاد شوروی در آفریقا را بگیرد، فرانسه نگران رقابت آمریکا با خود در این زمینه بود. این یعنی مشکلات زیادی میان فرانسه و آمریکا وجود دارد که امروز با مسئله قرارداد زیردریایی ها به اوج خود رسیده است.

برخی مسئولان در انگلیس معتقدند که زیردریایی های هسته ای فرانسه مزایایی زیادی دارند، ازجمله اینکه بلند مدت هستند و ردیابی آنها توسط رادارها کار دشواری است. ضمنا این زیردریایی ها صدا ندارند و به دریای چین و اقیانوس آرام نزدیک هستند. علاوه بر آن، فرانسه از امتیازات استراتژیک غربی زیادی برخوردار است که حاضر به صرفنظر از آنها نیست.

این مسئولان افزودند که رقابت فرانسه-آمریکا اولین رقابت در تاریخ نیست. در سال 1956 طی تجاوز فرانسه-انگلیس به مصر، آمریکا در مقابل این تجاوز ایستاد و از فرانسه و انگلیس خواست که از پورسعید خارج شوند.

تحلیلگران قرارداد همکاری زیردریایی میان انگلیس، استرالیا و آمریکا را سیلی محکمی بر گوش فرانسه دانستند.

آنها اظهار داشتند که فرانسه امروز قدرتی ضعیف است که در معادلات وزنی ندارد و اگر می خواست واکنشی واقعی به این رویداد نشان دهد، به فراخواندن سفیرانش از واشنگتن و کانبرا بسنده نمی کرد بلکه دست‌کم از پیمان ناتو یا اتحادیه اروپا خارج می شد. تحلیلگران افزودند که اظهارات مکرون رئیس جمهور فرانسه صرفا تبلیغات است و او تلاش می کند که این مسئله را ناچیز جلوه دهد.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که آمریکا در ماده 42 پیمان 2007 لیسبون اتحادیه اروپا را وادار کرد ارتباطی عمیق میان سیاست خارجی و دفاعی خود با پیمان ناتو ایجاد کند. حال فرانسه با این پیمان ناچار به وابستگی به ناتو و درنتیجه سیاست های آمریکا است و راه دیگری پیش رو ندارد.

به عقیده تحلیلگران اکنون فرانسه هیچ وزنی در معادلات ندارد و در واقع این آمریکا است که درحال جهت دهی به سیاست خارجی کشورهای غربی و اعضای ناتو است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها