عبور قربانیان کرونا در آمریکا از قربانیان آنفلوانزای ۱۹۱۸

عبور قربانیان کرونا در آمریکا از قربانیان آنفلوانزای ۱۹۱۸
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 12:11

تحولات گسترده حوزه پزشکی در قرن اخیر هم نتوانسته است از تعداد قربانیان بیماری کووید-۱۹ بکاهد.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس داده‌های جدید، علی‌رغم ثبت تحولاتی پرشمار در حوزه پزشکی در یک قرن اخیر، تعداد قربانیان بیماری کووید-۱۹ در آمریکا از تعداد قربانیان پاندمی آنفلوانزای ۱۹۱۸ فراتر رفته است. این در حالی است که شیوع سویه دلتای ویروس کرونا و نرخ پایین واکسیناسیون در بسیاری از مناطق آمریکا، ایالات متحده را با موج چهارم شیوع بیماری کووید-۱۹ درگیر کرده است.

بنا بر داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، تا روز جمعه ۶۷۵ هزار و ۷۲۲ شهروند آمریکایی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته اند. این در حالی است که ۶۷۵ هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای ۱۹۱۸ جان باختند. شیوع این بیماری در آخرین سال جنگ جهانی اول آغاز شد.

پاندمی مصیبت‌بار آنفلوانزای ۱۹۱۸ که از آن به اشتباه با عنوان آنفلوانزای اسپانیایی نیز یاد می‌شود در جهان حدود ۵۰ میلیون نفر قربانی گرفت. همین امر، این پاندمی را به کشنده‌ترین رخداد در تاریخ بشر تبدیل کرده است. این در حالی است که کووید-۱۹ در جهان تا‌کنون حدود ۴.۷ میلیون نفر قربانی گرفته است.

اما این تصویر در ایالات متحده، شکل و ساختار متفاوتی دارد. آمریکا در حالی که تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را در خود جای می‌دهد، ۱۴ درصد از قربانیان کووید-۱۹ را به خود اختصاص داده است.

جمعیت آمریکا در سال ۱۹۱۸، کمتر از یک‌سوم جمعیت فعلی این کشور بود. پس می‌توان نتیجه گرفت اگر پاندمی آنفلوانزای ۱۹۱۸ هم‌اکنون در آمریکا رخ دهد، با احتساب جمعیت فعلی این کشور می‌تواند ۲.۲ میلیون قربانی بگیرد.

بر خلاف آنفلوانزا‌های کنونی که بیشتر کودکان و افراد سالمند را هدف می‌گیرد، آنفلوانزای ۱۹۱۸ به شکلی غیرمتعارف بیشتر از افراد جوان بالغ قربانی گرفت. در آن زمان، واکسن یا آنتی‌بیوتیک‌های تخصصی نیز برای آنفلوانزا تولید نشده بود.

پربیننده ترین خبرها