دلیل اتفاقات سودان چیست؟ شکاف داخلی ارتش یا عادی سازی؟!

دلیل اتفاقات سودان چیست؟ شکاف داخلی ارتش یا عادی سازی؟!
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 23:08

امروز سه شنبه مردم سودان با خبر "کودتای نافرجام" از خواب بیدار شدند، منابع نظامی ارتش نیز از دستگیری تعدادی از افسران نظامی خبر دادند، اما اعلام نکردند که این افراد چه کسانی هستند و به چه جریانی تعلق دارند.

العالم- در گوشی

بنا بر گفته سرتیپ الطاهر ابو هاجه مشاور رسانه ای فرمانده کل نیروهای نظامی، "کودتای مبهمی" که هیچ اطلاعات رسمی درخصوص آن وجود ندارد خنثی شده و اوضاع تحت کنترل درآمده است. این جمله را محمد الفکی سلیمان عضو شورای حاکمیت انتقالی سودان نیز تکرار کرد.

پس از آن نیز وضعیت در سودان به روال عادی باز گشت، اما ارتش سودان پلی که خارطوم را به شهر ام درمان (محل استقرار رادیو و تلویزیون رسمی سودان) وصل می کرد را مسدود نمود و دو تانک در ورودی این پل مستقر کرد. حال باید پرسید که چه کسی پشت این کودتا است و چرا در ارائه اخبار مربوط به آن تا این حد محافظه کاری وجود دارد؟

درمورد وضعیت کنونی سودان می توان به چند نکته اشاره کرد:

نخست وجود چندپارگی در تشکیلات نظامی است که عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان نیز قبلا به آن اشاره کرده بود. آمریکا نیز پیش از این از ضرورت ادغام نیروهای پشتیبانی سریع و گروه های مسلح مخالفان سابق در ارتش صحبت کرده بود و این به معنای بازآرایی فرماندهی نظامی سودان است. همین مسئله کافی است تا گروهی از این فرماندهی ها برای حفظ نفوذ و قدرت خود دست به کودتا بزنند.

دوم: خارطوم و برخی شهرهای سودان در ماه های اندک گذشته تظاهراتی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی برگزار کردند. اما آنچه که بیشتر مایه ناخرسندی سودانی ها و نارضایتی آنها از اوضاع شد، اقدام مسئولان کشور در توجیه سازش با رژیم اشغالگر است؛ آنها می گویند که این سازش موجب بهبود اوضاع شهروند سودانی می شود؛ اما در واقع وضعیت شهروندان تغییری نکرده است. از سوی دیگر حتی اگر این ادعاها صحت داشته باشد، مردم سودان با سازش مخالف هستند و مشارکت سودانی ها در تظاهرات ضد سازش بهترین دلیل بر این مدعاست که این امر فرصتی مناسب برای کودتا علیه سازشکاران و بهره برداری از نارضایتی مردم فراهم می کند.

سوم: بعید نیست آنچه که اتفاق افتاد نقشه ای از سوی رهبران سودان برای حذف برخی سران نظامی باشد که یا از مخالفان ادغام نیروهای مسلح در یک ارتش یا از افراد وابسته به نظام سابق هستند و همچنان در داخل نهاد نظامی کشور از نفوذ و قدرت برخوردارند، بویژه که سودان برخی سران سابق را به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی به دادگاه بین المللی تحویل داده است.

چهارم: ممکن است که بازداشت های صورت گرفته اقدامی پیش دستانه برای اطمینان یافتن از این امر باشد که فرماندهان بانفوذ و یا فرماندهان مخالف سازش در ماه اکتبر آتی (سالروز اعلام سازش با رژیم اشغالگر) دیگر قادر به بهره برداری از تظاهرات مردمی نخواهند بود؛ بویژه اگر شرایط اقتصادی سودان به همین شکل باقی بماند و این علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سودان است.

آنچه که در سودان رخ داد به هر شکلی با عادی سازی با رژیم اشغالگر در ارتباط است؛ زیرا ملت سودان با عادی سازی مخالفند و آن را لکه ننگی می دانند که احساسات میلیون ها نفر از مسلمانان را جریحه دار ساخت؛ از این رو سازشکاران همواره نگرانند که از سوی مردم و یا نظامیان و یا به شکل های متعددی از قدرت برکنار شوند.

پربیننده ترین خبرها