طرح هوشمندانه حماس برای مبادله اسرا

طرح هوشمندانه حماس برای مبادله اسرا
پنج‌شنبه 1 مهر 1400 - 10:01

تقریبا اطمینان دارم که جنبش حماس طرح های کامل و بی نقص و حساب شده ای را برای مبادله (اسرا) با رژیم صهیونیستی آماده کرده است و خود را آماده نبردی بسیار دشوارتر از نبردهای صورت گرفته در دو دهه گذشته کرده است. در این نبرد پیروزی از آن کسی است که بهتر بتواند بر مواضع خود پافشاری و ترفند و نقشه های طرف مقابل را شکست دهد.

العالم - تحلیل روز

طی دو هفته گذشته جنبش حماس دو پیروزی رسانه های مهم را کسب کرده است؛ اول اینکه شش اسیری که خود را از اسارت رژیم صهیونیستی آزاد کرده و دوباره اسیر شده اند در رأس طرح تبادل احتمالی هستند. این حرکت باعث تقویت محبوبیت این جنبش در میان فلسطینی ها شد.

پیروزی دیگر، این بود که توپ را در زمین رژیم اشغالگر انداخت؛ این جنبش طرحی را به میانجی های مصری تحویل داده است که بر اساس آن، رژیم اشغالگر و میانجی ها یا باید یک معامله کامل و فراگیر را بپذیرند – که بعید است رژیم اشغالگر آن را بپذیرد – یا اینکه این معامله به دو بخش تقسیم می شود به این ترتیب که حماس در ازای آزادی اسرای "معامله شالیت" که در سال 2014 دوباره دستگیر شده اند و کودکان و زنان اسیر و در مرحله تکمیلی، آزادی اسرایی که محکومیت سنگین دارند، اطلاعاتی در اختیار این رژیم قرار می دهد.

اما چرا رژیم صهیونیستی طرح معامله فراگیر را قبول نمی کند؟ خلاصه ترین پاسخ این است که این رژیم شک دارد که نظامیانش – که در اسارت حماس هستند – زنده باشند بنابراین قبل از هر کاری می خواهد نسبت به بهایی که می پردازد، اطمینان حاصل کند و مطمئن شود که آیا این بها با چیزی که قرار است از مقاومت تحویل بگیرد، برابری می کند یا نه. نفتالی بنت این فرصت را دارد که با پرداخت این هزینه، مسئولیت را به گردن نتانیاهو بیندازد مخصوصا اگر مشخص شود که یکی از نظامیان رژیم (اشکناز) این رژیم در تمام مدت گذشته زنده بوده اما نتانیاهو و فرماندهان ارتش همواره وانمود می کردند که هر دو نظامی کشته شده اند.

اما حماس با ارائه طرح مذکور و مطرح کردن دو گزینه با هشیاری کامل خطاب به افکار عمومی این رژیم چنین وانمود کرده است که نظامیان اسرائیلی همچنان زنده هستند و این بدان معناست که حماس اگر اسیری برای آزاد کردن نداشت به همان پیشنهاد معامله فراگیر بسنده می کرد. اما صرف اینکه پیشنهاد کرده است که در ازای آزادی اسرای خود حاضر است اطلاعاتی درباره نظامیان این رژیم ارائه کند، پیامی است برای افکار عمومی و رسانه های اسرائیلی با این مضمون که حماس اهرم هایی دارد که می تواند با استفاده از آنها اسرایی را که احکام طولانی مدت یا حبس ابد گرفته اند، آزاد کند.

اطمینان دارم که این پیشنهاد دولت نفتالی بنت را دچار شوک سیاسی کرده است؛ اگر حماس فقط معامله فراگیر را پیشنهاد می کرد، دولت بنت به راحتی می توانست آن را رد و ادعا کند که چیزی که حماس ارائه کرده است یک دهم ارزش چیزی را که مطالبه کرده است ندارد. در حالی که این جنبش با این طرح به اشغالگران می گوید اول ببینید و اگر راضی شدید کل هزینه را بپردازید. بنابراین این رژیم در چند ساعت آینده فرصت دارد و اگر مطمئن شود که یکی از نظامیان (اشکناز) یا هر دو زنده اند، باید منتظر بحران سیاسی بی سابقه ای در این رژیم بود.

  • فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها