خشم گسترده مردمی از برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل

خشم گسترده مردمی از برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل
شنبه 3 مهر 1400 - 12:59

"کنفرانس به اصطلاح صلح" که روز گذشته با حضور رهبران قبایلِ غرب عراق درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، در اربیل برگزار شد، موجی از خشم مردمی را برانگیخته و نخبه‌های ملی و رهبران دینی خواستار موضعی قاطعانه و شجاعانه علیه این رویداد شد.

العالم- عراق

در اقدامی بسیار تنش‌زا، اقلیم کردستان عراق، روز گذشته "کنفرانس به اصطلاح صلح" در اربیل برگزار کرد که با استقبال رسانه‌های صهیونیستی همراه شد. این کنفرانس که با حضور شخصیت‌های قبیله‌ای و رهبران سابق حزب بعث برگزار شد بر عادی‌سازی با رژیم تل‌آویو تأکید کرد.

"وسام الحردان" رئیس شوراهای بیداری خواستار عادی‌سازی با اسرائیل و برقراری روابط مستحکم با این رژیم شد. او طی سخنرانی در این کنفرانس گفت: "ما پرچم صلح را برای جهانیان برافراشته می‌کنیم و به خاطر انسانیت، تمام پیشروان آن( صلح) را در آغوش می‌گیریم و خواستار پیوستن عراق به توافقنامه‌های بین‌المللی صلح ابراهیم هستیم."

رسانه‌های صهیونیستی از کنفرانس اربیل که برای بررسی عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و با نظارت اقلیم کردستان عراق برگزار شد، استقبال کرده‌اند.

این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که زائران زیادی از استان‌های مختلف عراق برای برگزاری اربعین حسینی وارد شهر مقدس کربلا می‌شوند.

واکنش ائتلاف قانون

ائتلاف "دولت قانون" نیز در بیانیه‌ای، کنفرانس صهیونیستی "صلح و استرداد"، که روز گذشته با حضور رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای در اربیل برگزار شد، به شدت محکوم کرد.

ائتلاف دولت قانون از دولت مرکزی بغداد خواست اقدامات بازدارنده‌ای درباره سازمان‌دهندگان این کنفرانس در داخل اتخاذ کند.

واکنش مقتدی صدر

"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر نیز تأکید کرد: "دولت عراق حاضران در نشست اربیل را بازداشت کند در غیر این صورت ما مسئول آنچه که اتفاق می‌افتد، خواهیم بود ."

واکنش النجباء

جنبش "النجباء" نیز در بیانیه‌ای متذکر شد کنفرانسِ سفارشی و کم‌اهمیت در اربیل، که شعار عادی‌سازی با رژیم غاصب را توسط برخی ناشناخته‌ها و خائنان مطرح کرده بود، در موضع تاریخی و اصولی عراق در خصوص قضیه فلسطین و رژیم صهیونیستی خللی ایجاد نمی‌کند.

جنبش النجباء یادآور شد، عادی‌سازان خائن هیچ جایگاهی در سرزمین پاک عراق ندارند بلکه از نظر همه استانداردهای ملی و اخلاقی، آنها مهدور الدم هست و ملت بزرگ عراق آنها را مجازات خواهد کرد.

جنبش النجباء در ادامه، اقلیم کردستان را مسئول برگزاری این کنفرانس صهیونیستی خواند که در آن عناصر جاسوسی رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

النجباء همچنین تأکید کرده که عراق قلب تپنده نیروهای مخالف ظلم، بی‌عدالتی و نیز هرگونه اشغالگری و از پیشروان آزادسازی خواهد ماند. قدس شریف نیز شعار و نماد ما خواهد ماند.

واکنش دیوان اوقاف سنی در عراق

دیوان اوقاف سنی در عراق با موضع‌گیری تند درخصوص کنفرانس صهیونیستی صلح در اربیل، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما با شدیدترین عبارات ممکن تمام گام‌هایی که با هدف عادی‌سازی میان عراق و رژیم صهیونیستی- غاصب سرزمین فلسطین- است از جمله کنفرانس اربیل را محکوم می‌کنیم."

در این بیانیه آمده است: "طی دوره‌های اخیر کنفرانس‌ها و فراخوان‌هایی با هدف ایجاد پل همکاری و عادی‌سازی با رژیم وحشی که در زمین فساد ایجاد می‌کند، فعال شده است."

قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی عراق نیز در واکنش به کنفرانس صهیونیستی "صلح و استرداد" در اربیل تأکید کرد: هماهنگی‌ها با اقلیم کردستان برای پاسخگو کردن کسانی که دعوت به عادی‌سازی می‌کنند، در جریان است."

"قیس خزعلی" دبیرکل "گردان‌های اهل حق" نیز درخصوص کنفرانس صهیونیستیِ اربیل گفته است: "مقاومت عراق هرگز در قبال این خیانت عظمی سکوت نمی‌کند."

قیس خزعلی تصریح کرد: "آنچه در اربیل اتفاق افتاد مغایر با تمام ارزش‌ها، آرمان‌های ملی و انسانی و نیز نقض آشکار قانون مجازات است."

روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت آحارونوت" گزارش داده که حدود 300 نفر از سران قبایل عراق با حضور در کنفرانس "صلح و استرداد"، خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها