عبور تحریک‌آمیز ناوچه انگلیسی از تنگه تایوان

عبور تحریک‌آمیز ناوچه انگلیسی از تنگه تایوان
دوشنبه 5 مهر 1400 - 09:34

علی‌رغم هشدارهای پکن به غرب در خصوص پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در قلمرو این کشور، یک ناوچه انگلیسی از تنگه حساس تایوان عبور کرد.

العالم - اروپا

علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن به غرب در خصوص هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در قلمرو این کشور، یک ناوچه انگلیسی امروز (دوشنبه) در مسیر خود به ویتنام از تنگه حساس تایوان عبور کرد.

خبرگزاری رویترز بر اساس توییتی رسمی گزارش داد که در میان افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان، عبور ناوچه انگلیسی از تنگه تایوان موجب خشم پکن خواهد شد.

طبق گزارش رویترز، علی‌رغم آن که ناوهای آمریکایی بی‌توجه به هشدارهای پکن، به صورت ماهیانه در اقدامی تحریک‌آمیز از تنگه تایوان عبور می‌کنند اما هم‌پیمانان واشنگتن به طور کلی تمایلی به پیروی از این کشور در عبور از این تنگه ندارند.

«چیو کئو چنگ» وزیر دفاع تایوان به طور مستقیم به سؤالات درباره کشتی جنگی انگلیس پاسخ نداد و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که از نوع مأموریت کشتی‌های خارجی در تنگه تایوان اطلاعی ندارد.

وی به زبان تایپه‌ای به خبرنگاران گفت: «وقتی آن‌ها از تنگه عبور می‌کنند، ارتش کشور ما اوضاع را تحت کنترل دارد اما مداخله نمی‌کند».

کشتی بریتانیایی «اچ م اس ریچموند» با استقرار در دریای چین شرقی در عملیات اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی مشارکت دارد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها