اربعین حسینی؛ راه و مسیر واحد

اربعین حسینی؛ راه و مسیر واحد
دوشنبه 5 مهر 1400 - 14:20

در دنیای دین و سیاست هیچ رهبری مثل امام حسین علیه السلام نتوانسته است میلیون ها انسان را در یک قالب، دور هم جمع کرده و همچون رودی خروشان در مسیری واحدی به حرکت درآورد.

العالم - کشکول

میلیون ها نفر از شیعیان اهل بیت علیهم السلام، از سراسر جهان تمام هست و نیست خود را رها کرده و فقط با پیراهنی بر تن، و حتی بدون رهتوشه، صدها کیلومتر را پیاده طی کرده اند. بدون اینکه هیچ انگیزه مادی در میان باشد. انگیزه آنها تنها یک چیز است و آن، ابراز غم و اندوه برای امامی است در کربلا به ناحق سر از تنش جدا شد و فرزندان و خاندانش به اسارت رفته اند.

ظالمان و طغیانگران در طول تاریخ از حجاج گرفته تا صدام، سعی کرده اند مانع جوش و خروش این رود خروشان انسانی شوند اما اراده خداوند بر آن قرار گرفته است که این رودخانه همچنان خروشان بماند و همه کینه های نژادی و فرقه ای و خودخواهی ها و خودمحوری ها و منفعت پرستی و دنیادوستی را به خود بشوید و ببرد و در نهایت چیزی که باقی می ماند – همانطور که سید این روز خواسته است – انسانی پاک شده از آلودگی جهالت و غرور و تکبر است.

به گواه تاریخ حتی تصورش هم غیر ممکن است که دشمنان اهل بیت بتوانند این جریان جاودان را متوقف کنند و خود دشمنان و طغیانگران این حقیقت را پیش از دیگران دریافته اند. به همین دلیل همه دارایی ها و نفوذ و قدرت خود را برای این هدف به کار گرفتند. این تلاش ها با اینکه از روزگاران قدیم هم صورت می گرفته است اما با ورود اشغالگران آمریکایی به عراق، شدت بیشتری گرفته و دشمنان اهل بیت اعم از امریکایی ها، صهیونیست ها و وهابی ها سعی کردند برخی مزدوران و منحرفان وابسته به خود را به عنوان "علمای دینی شیعه" به کار بگیرند تا برداشت دیگری از تشیع و قیام امام حسین علیه السلام را به خورد مردم بدهند. شناسایی دست های پشت پرده و حامیان مالی توطئه و اهداف آنها چندان دشوار نیست.

تلاش برای خدشه زدن به تشیع اصیل اسلامی همیشه بوده و هست و خواهد بود و نیروهای شرور آمریکایی و صهیونیستی و وهابی هرگز دست از این قبیل تلاش ها برنمی دارند و مادامی که قیام حسین علیه السلام – که تجمع عظین اربعین نماد بارز آن است – همواره قهرمانانی را در برابر ظلم و استبداد و تجاوز و قتل و خرافات تربیت می کند، ترفندهای دشمنان هم ادامه دارد. در مقابل، رهروان راه امام حسین علیه السلام باید با درک فلسفه اربعین همه این تلاش ها را خنثی کنند. بدیهی است که این آیین پرشکوه حسینی، حکمتی بزرگ دارد؛ این که میلیون ها انسان در یک مسیر و به دنبال یک هدف، قدم برمی دارند و این حکمت می گوید: کسی که رهرو امام حسین باشد و هدفش رسیدن به حسین باشد باید اخلاق حسینی هم داشته باشد و به تعالیم امام حسین عمل کند و در رأس اخلاق و تعالیم حسینی، ظلم ستیزی و مبارزه با ظالمان و رد فرقه گرایی ست .. معنا ندارد که پیرو امام حسین باشید اما در مقابل ظالم سر خم کنید و در گنداب فرقه گرایی غوطه ور باشید.

پربیننده ترین خبرها