پولیتیکو گزارش داد:

تلاش آمریکا برای استفاده از کشورهای همسایه جهت عملیات نظامی در افغانستان

تلاش آمریکا برای استفاده از کشورهای همسایه جهت عملیات نظامی در افغانستان
پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 12:55

نشریه اینترنتی «پولیتیکو» به نقل از شماری از سناتورهای آمریکایی نوشت که واشنگتن در حال مذاکره برای استفاده از تاسیسات نظامی کشورهای همسایه افغانستان از جمله پایگاه‌های روسیه در منطقه به بهانه عملیات ضد تروریستی است.

العالم ـ آمریکا

بنابر این گزارش، سناتورهای آمریکایی دیروز (چهارشنبه) در بخش غیر علنی جلسات گفت و شنود با مقامات ارشد «پنتاگون» حضور داشتند.

پولیتیکو به نقل از سناتورهای آمریکایی نوشت: سه نفر از مقامات ارشد نظامی در پشت درهای بسته به قانونگذاران درباره مذاکراتی که با دولت‌های تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و دیگر کشورها در جریان است، اطلاعاتی ارایه دادند.

آنها این اقدامات را به منظور استقرار تجهیزات آمریکا در آن کشورها برای عملیات ضد تروریستی در افغانستان عنوان کرده اند که آمریکایی‌ها از آنجا خارج شده‌اند. به نوشته پولیتیکو، این امکانات ممکن است شامل پایگاه‌هایی باشد که روسیه در این کشورها استفاده می‌کند.

«لوید آستین» رئیس پنتاگون در بخش علنی جلسات به سناتورها گفت که پیشنهاد کمک روسیه در نشست ماه ژوئن رهبران دو کشور در ژنو و همچنین در ماه سپتامبر توسط رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح شد. «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سعی کرد جزئیات را در دیدار با همتای روسی خود «والری گراسیموف» برای روسها روشن سازد. «دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پیشتر در مورد خبر منتشره درباره تمایل ایالات متحده برای استفاده از پایگاه‌های روسیه در آسیای مرکزی پس از خروج از افغانستان، اظهارنظر نکرده بود.

به گزارش ایرنا، در اوایل ماه اوت نیروهای طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده، ۱۵ اوت افراد این گروه وارد کابل شده و روز بعد اعلام کرد که جنگ به پایان رسیده است. در دو هفته آخر ماه اوت شهروندان غربی و افغانهایی که با آنها همکاری می‌کردند، به صورت جمعی از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، تخلیه شدند.

شب ۳۱ اوت، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پایان داد. در اوایل سپتامبر ترکیب دولت موقت گروه طالبان به ریاست «محمد حسن آخندزاده» که در اولین حکومت طالبان به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۲۰۰۱ تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد بود، اعلام شد.

پربیننده ترین خبرها