تنش بین الجزایر و فرانسه بالا گرفت/ الجزائر حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه بست

تنش بین الجزایر و فرانسه بالا گرفت/  الجزائر حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه بست
يکشنبه 11 مهر 1400 - 14:35

در پی تشدید تنش بین الجزائر و فرانسه، رئیس جمهور الجزائر دستور بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای نظامی فرانسه را صادر کرد.

العالم ـ آفریقا

بنابر اعلام منابع آگاه در الجزایر، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزائر دستور بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی تمامی هواپیماهای نظامی فرانسه که قصد عزیمت به سمت منطقه ساحل آفریقا در راستای عملیات برخان را دارند، صادر کرده است.

این منابع گفتند که عبور هواپیماهای نظامی فرانسه به مقصد ساحل آفریقا از طریق حریم هوایی الجزائر یک امتیاز بود که در دوره ریاست جمهوری «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور سابق این کشور به فرانسه اعطا شده و از آن زمان تاکنون در حال اجراست.

به نوشته وبگاه «الخلیج الجدید»، این تصمیم الجزائر بر عملیات‌های نظامی فرانسه بشدت تأثیرگذار خواهد بود و خطای راهبردی رئیس جمهور سابق را اصلاح خواهد کرد و علاوه بر آن به کُند شدن همکاری نظامی فرانسه و الجزائر در چند هفته آینده منجر خواهد شد.

این تصمیم الجزائر به دنبال اظهارات جنجالی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اتخاذ شد.

به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی «لوموند» چند روز پیش به نقل از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است.

ماکرون همچنین با اشاره به تاریخ فرانسه در الجزائر، مدعی شد که قصد داشته تاریخ الجزائر را به زبان عربی و آمازیغ بازنویسی کند تا اقدامات ترکیه‌ای ها در بازنویسی و تحریف تاریخ را رسوا کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آن‌ها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

در پی این اظهارات ماکرون، ریاست جمهوری الجزائر بیانیه‌ای صادر و هر گونه دخالت در امور داخلی این کشور را محکوم کرد.

پربیننده ترین خبرها