اسناد پاندروا؛ سهم گسترده رژیم سعودی در ایجاد هرج و مرج در منطقه

اسناد پاندروا؛ سهم گسترده رژیم سعودی در ایجاد هرج و مرج در منطقه
دوشنبه 12 مهر 1400 - 18:34

به نظر می‌رسد که مخفی‌کاری‌های رژیم سعودی درخصوص تلاش‌هایش از جمله برای حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تکفیری، برای خرید وفاداری احزاب و شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای، و نیز مقابله با محور مقاومت در منطقه و جهان در حال فروپاشی و تضعیف هستند؛ زیرا اسناد محرمانه‌ای که در سطح جهانی منتشر شده پرده از حجم نقش این رژیم وهابی در ایجاد هرج و مرج در بیشتر کشورهای عربی و اسلامی برداشته است.

العالم - کشکول

از اسناد ویکی‌لیکس گرفته تا اسناد ادوارد جانسون و اخیرا اسناد پاندورا موید این واقعیت هستند که سهم رژیم سعودی در رسوایی‌ها از جمله درخصوص منطقه، سهم شیر است. این اسناد تأکیدی بر این امر است که این رژیم در هر کشوری پا گذاشته آنجا را از طریق دلارهای نفتی، ایدئولوژی وهابی و گروه‌های تروریستی- تکفیری‌اش و یا خرید وفاداری شخصیت‌های ذی‌نفوذ ناامن کرده است. اخیرا نیز اسناد پاندروا منتشر شده "و با ارائه ادله قاطع فاش کرده که رژیم سعودی اقدام به خرید سلاح از صربستان کرده و بخشی از این سلاح‌ها را بهتروریست‌های داعش در یمن سر ارسال کرده است.

به نظر می‌رسد سازمان‌های اطلاعاتی غرب و به‌ویژه آمرکا به رژیم سعودی هشدار داده‌اند که قضیه تسلیح داعش در یمن احتمالا فاش شود و بایستی این قضیه را به نحوی حل و فصل کند. لذا ملک سلمان در اول سپتامبر 2020 فرمانی پادشاهی صادر کرد که به موجب آن، شاهزاده "فهد بن ترکی بن عبدالعزیز" از سمتش به عنوان فرمانده نیروهای ائتلاف در یمن و نیز پسر او "عبدالعزیز" معاون امیر منطقه الجوف برکنار شدند و به اتهام معاملات مشکوک مالی به دادگاه ارجاع شدند. دو نفر دیگر به نام‌های "محمد بن عبدالکریم حسن" و "یوسف العتیبی" از شاهزادگان سعودی مشغول در وزارت دفاع نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند.

رسوایی‌های مربوط به دست داشتن شاهزادگان سعودی در خرید سلاح از شرکت‌های خصوصی در صربستان و رساندن آنها به دست تروریست‌های داعش در یمن را که پادشاه سعودی تلاش کرد آنها را پنهان و کتمان کند توسط "اسناد پاندورا" کشف و فاش شدند. در اسناد پاندورا، نام یک فرد بازنشسته آمریکایی به نام "ویلیام مایکل" و یک شهروند کاندایی با اصالت لبنانی به نام "شادی شعرانی" دیده می‌شود.

اسناد پاندورا نشان می‌دهد که محمد بن عبدالکریم حسن هنگامی که مدیر کل شرکت Larkmont "لارکمونت" می‌شود، آدرس این شرکت را تغییر می‌دهد. در یکی از اسناد به تاریخ یکم مارس 2017 آمده است که این شاهزاده سعودی مجوزهای متعددی را برای پیشبرد کارهای خود از وزارت دفاع عربستان اخذ کرده است. یکی از این مجوزها اخذ نمایندگی وزارت دفاع برای خرید سلاح از صربستان برای شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در یمن است، اما محمد بن عبدالکریم حسن بخشی از این سلاح‌ها را با واسطه در اختیار داعش در یمن قرار داده است. این امر نشان می‌دهد که فعالیت‌های عبدالکریم حسن به دستور شخص وزیر دفاع سعودی، یعنی "محمد بن‌سلمان" انجام می‌شد. ولی ملک سلمان و ولیعهدش معتقد بودند که می‌توانند به نقش‌شان در تسلیح گروه‌های تکفیری در سرتاسر جهان و از جمله در یمن سرپوش بگذارند و به این ترتیب اهداف سیاسی سعودی را با قربانی کردن دیگران محقق سازند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها