جریمه‌ سنگین در انتظار واکسن‌گریزها

جریمه‌ سنگین در انتظار واکسن‌گریزها
سه شنبه 13 مهر 1400 - 14:53

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: افرادی که واکسن نزنند قوانین جدی شامل حالشان خواهد شد؛ چراکه واکسن اکنون در دسترس است و همه باید واکسن بزنند.

العالم - ایران

مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره طرح کنترل و مدیریت هوشمند کرونا، گفت: هدف هوشمندسازی قرنطینه کرونا این است که به جای آنکه کلیه کسب و کارها پس از بروز همه‌گیری کرونا تعطیل شود، فقط کسانی که ناقل بیماری هستند یا واکسن نزدند، محدود شوند. از این جهت چنین امکانی تاکنون فراهم نبوده است اما از دو سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد و این شرکت‌ها نیز زیرساخت خوبی فراهم کردند و امور آن را با وزارت کشور پیش بردند و موفق شدند که هفته گذشته مصوبه ستاد ملی کرونا را در این زمینه اخذ کنند.

*اعمال محدودیت برای واکسن گریزها

وی افزود: موضوعیت این طرح این است که با این شیوه کسب و کارها بازگشایی می‌شوند و دیگر برای افرادی که ناقل بیماری نباشند و واکسن هم تزریق کرده باشند، محدودیتی اعمال نخواهد شد و بر این اساس بر جمعیتی محدودیت اعمال می‌شود که واکسن نزدند و یا ناقل بیماری هستند. بنابراین سایر افراد کسب و کارشان برقرار است و اگر می‌خواهند تردد یا سفر داشته باشند این اقدام برایشان تسهیل می‌شود.

*نحوه مدیریت هوشمند کرونا

قانعی ادامه داد: اصل کار در ابتدا با کیت‌های تشخیصی سریع انجام می‌شود و بخش خصوصی، ادارات و نهادها خودشان متقبل پرداخت هزینه انجام تست‌ها می‌شوند تا این موضوع متوجه خسارت تعطیلی کسب و کار یا ادارات نشوند. انجام تست برای مشاغل مختلف مشمول دستورالعمل‌های مختلف می‌شود و وزارت بهداشت بر اساس میزان خطر گروه شغلی در تماس با مردم تعیین می‌کند که با چه توالی باید تست گرفته شود، پس از آن اطلاعات وارد سامانه شده و به شکل هوشمند کنترل می‌شود.

*تستهای دوره ای برای واکسن زده‌ها

وی با تاکید بر اینکه افرادی که واکسن نزدند مشمول محدودیت‌های جدی خواهند شد، تصریح کرد: موضوع یاد شده و اخذ تست سریع دوره‌ای درباره واکسن زده‌ها است. تزریق واکسن کف عملکرد سامانه است. کسانی که واکسن تزریق کردند به شکل توالی تست می‌شوند تا در صورت ابتلا، بیماری را منتقل نکنند. البته فکر می‌کنم درمورد کارمندان دولت تصمیمات گرفته شده است و کسی نمی‌تواند کارمند دولت باشد و واکسن نزده باشد.

قانعی تاکید کرد: سامانه مذکور برای هوشمند کردن مدیریت کرونا است که از تزریق واکسن افراد، اخذ تست، شغل و... آنها مطلع است و سبب تسهیل مدیریت می‌شود. بنابراین کسانی تست خواهند داد که واکسن زده باشند و افرادی که واکسن نزنند قوانین جدی شامل حالشان خواهد شد چون واکسن اکنون در دسترس است و همه باید واکسن بزنند.

*چگونگی مدیریت هوشمند سفرها

*جریمه سنگین برای نقض قرنطینه از سوی واکسن گریزها

او درباره رصد کردن سفرها و مسافران پس از آغاز به کار سامانه هوشمند مدیریت کرونا نیز بیان کرد: اطلاعات هرکسی که واکسن دریافت کرده است (کدملی و خودرو) در سامانه موجود است؛ بنابراین زمانی که خودرو از مقابل دوربین عبور می‌کند مشمول جریمه نمی‌شود؛ اما برای کسی که واکسن نزده است جریمه‌های سنگینی قائل می‌شویم.

*اجرای آزمایشی قرنطینه هوشمند در قزوین

وی گفت: البته میزان جریمه و نوع محدودیت‌ها تدریجا توسط دولت اعلام خواهد شد، اما فعلا ستاد ملی کرونا با اجرای آزمایشی طرح در استان قزوین موافقت کرده است و باید طی یک تا دو ماه آینده نتایج منتشر شود تا تصمیم به کشوری کردن آن بگیریم. ان شاءلله از یک تا دو هفته دیگر با دستور وزیر کشور طرح در استان مذکور اجرایی می‌شود.

قانعی درباره چگونگی آغاز به کار بنگاه‌های اقتصادی نیز تصریح کرد: بنگاه اقتصادی اطلاعات خود را در سامانه‌ای که آدرس آن متعاقبا اعلام خواهد شد ثبت می‌کند و سپس شرکت‌های دانش بنیانی که تست تشخیص سریع می‌گیرند، به این بنگاه مراجعه می‌کنند و در فواصلی که وزارت بهداشت بنابر پارامترهای مختلف تعیین می‌کند، از کارکنان تست کرونا می‌گیرند و اطلاعات را وارد سامانه می‌کنند و بر این مبنا و توالی کار انجام می‌شود.

او ادامه داد: استفاده از سامانه به معنای اجبار واکسیناسیون نیست؛ بلکه معنای آن این است که در صورت عدم تزریق واکسن، خدمتی به فرد ارائه نمی‌شود و چون او ممکن است عامل بیماری باشد برایش محدودیت جدی ایجاد می‌شود.

قانعی متذکر شد: مخالفان واکسیناسیون اگر به علم و کارشناسی معتقد هستند که باید ببینند پزشکان که خود مطلع هستند، واکسن زدند و اگر به رهبران دینی نگاه می‌کنند که خب مقام معظم رهبری هم واکسن زدند و ادله‌ای برای مخالفت با واکسن از نظر علمی و دینی وجود ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها