رويترز گزارش خبر داد؛​

مقام آمریکایی: موضوع خاشقچی را در گفتگو با مقامات سعودی مطرح کردیم

مقام آمریکایی: موضوع خاشقچی را در گفتگو با مقامات سعودی مطرح کردیم
سه شنبه 13 مهر 1400 - 10:21

یک مقام بلندپایه آمریکایی دوشنبه گفت یک هیئت آمریکایی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در راس آن قرار دارد، هفته گذشته در گفتگو‌ها با مقامات بلندپایه سعودی، موضوع کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی را مطرح کرد.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز از واشنگتن، سالیوان، برت مک گورک، نماینده خاورمیانه‌ای آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی ۲۸ سپتامبر (سه شنبه، ۶ مهر) با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر مقامات بلندپایه سعودی دیدار کردند.


هدف اصلی این گفتگوها، تبادل نظر درباره درگیری در یمن و راه‌های فراهم کردن مقدمات آتش بس بود. اما یکی از مقامات بلندپایه دولت بایدن که به سؤالات خبرنگاران درباره سفر این هفته ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن پاسخ می‌داد، گفت هیئت آمریکایی (در گفتگو با هیئت سعودی) به طور خاص موضوع خاشقچی، و به طور کلی مسئله حقوق بشر را مطرح کرد.
خاشقچی، روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا که مقالاتی در انتقاد از بن سلمان در واشنگتن پست می‌نوشت، اکتبر ۲۰۱۸ به دست گروهی از عوامل وابسته به ولیعهد در کنسولگری عربستان در استانبول کشته و مثله شد.
دولت عربستان هر گونه دست داشتن ولیعهد در این امر را رد کرده است، اما در یک گزارش اطلاعاتی آمریکا در ماه فوریه اینطور نتیجه گیری شد که بن سلمان با عملیات برای دستگیری یا کشتن خاشقچی موافقت کرده بود.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پی روابط دوستانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی با بن سلمان و دیگر مقامات سعودی، تلاش کرده است روابط آمریکا را با عربستان سعودی دوباره تنظیم کند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شنبه، مصادف با سومین سالگرد کشته شدن خاشقچی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما برای جلوگیری از تکرار چنین جنایت شنیعی گام‌هایی برداشته ایم»، از جمله شروع تلاش هماهنگ برای جلوگیری از اقدام هر دولتی در هدف قرار دادن روزنامه نگاران، فعالان، و مخالفان فراتر از مرز‌های خود، و پاسخ به هر گونه اقدام از این دست.»

صداوسیما

پربیننده ترین خبرها