مقام سوری: مرحله ترمیم روابط با کشورهای عربی است و برخی تماس‌ها هنوز علنی نشده است

مقام سوری: مرحله ترمیم روابط با کشورهای عربی است و برخی تماس‌ها هنوز علنی نشده است
سه شنبه 13 مهر 1400 - 17:43

دستیار وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه تغییراتی در حال وقوع است، گفت که مرحله آتی، مرحله ترمیم روابط سوریه با کشورهای عربی است و برخی تماس‌ها هنوز علنی نشده‌اند.

العالم - سوریه

«ایمن سوسان» دستیار وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه پایگاه خبری «العهد» به مسائل مختلفی از جمله احتمال بازگشت روابط سوریه با دیگر کشورهای عربی به حالت عادی خبر داد.

وبگاه العهد: پس از دیدار‌های بسیاری که به منظور رایزنی میان طرف سوری و اردنی صورت گرفت و همچنین سفر مقامات رسمی سوریه به امان پایتخت اردن، تماسی تلفنی میان «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و «عبدالله دوم» شاه اردن برقرار شد؛ تماسی که دو طرف در جریان آن روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌های مشترک را در راستای منافع دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار دادند. نشانه‌ استقبال کشورهای عربی از سوریه از دَرِ همسایگان در حال پدیدار شدن است، موضع سوریه در قبال این رویدادهای جاری و این تحولات دیپلماتیک چیست؟

دستیار وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سؤال ابتدا اظهار داشت: «نقشه‌ای که علیه سوریه طرح‌ریزی شده بود، در حال تلوتلو خوردن است و سرانجام آن شکست حتمی است. تغییراتی که امروز میان سوریه و دیگر کشورها در حال رخ دادن است، نشانه‌ای جدید مبنی بر تغییر صحنه است و این موضوع تنها بر سوریه تأثیرگذار نیست بلکه به‌طور کلی بر وضعیت منطقه و جهان اثرگذار است چراکه تمایل به گسترش این فضای آرام در سطح بین‌المللی دیده می‌شود».

ایمن سوسان ادامه داد: «دیدار‌ رؤسای جمهور آمریکا و روسیه، پوتین و بایدن، در ژنو زمینه‌ساز این فضای آرام بود. دیدارهای پی‌درپی میان مقامات روس و آمریکایی می‌تواند موجب گشایش‌هایی در سطح بین‌المللی از جمله در منطقه ما شود که این حتما بر بازگشت و تحکیم ثبات بازتاب خواهد داشت که این به نفع صلح و امنیت جهانی است. اگر تغییری نیز در قبال سوریه در کار باشد، این به علت پیروزی این کشور بر طرح توطئه‌آمیز غرب است که هدف آن بازمهندسی کل منطقه بود تا در راستای منافع اسرائیل باشد. آمریکا با چشمان اسرائیل به منطقه می‌نگرد؛ اما این سوریه، متحدان آن و محور مقاومت است که حرف آخر را می‌زنند».

سوسان اضافه کرد: «آنچه آمریکا برای این منطقه می‌خواست، شکست خورد و این کشور باید بداند که زمان اعمال فشار، هژمونی و دیکته کردن خواسته‌ها و شروبط بر کشورها رخت بر بسته است و امروز، یک نظامی بین‌المللی در حال تشکیل است به‌ویژه با قدرت‌‌گیری رو‌به‌رشد روسیه در عرصه بین‌الملل و بروز چند قدرت جهانی و منطقه‌ای که دیگر تحمیل اراده آمریکا و کنترل سرنوشت جهان به دست این کشور را بر نمی‌تابند. شرکای روس و ایرانی [ما] شریکان ما در پیروزی بر تروریسم هستند البته نباید از نقش بسزای مقاومت لبنان در کمک به ارتش سوریه برای شکست تروریست‌ها غاف شد. این مسئله زمینه را برای مرحله پایانی پیروزی نهایی مهیا کرد. دولت سوریه سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که به نفع مردم و منافعش باشد نه اینکه رضایت این طرف و آن طرف را جلب کند».

وی در ادامه در ارتباط با اشغالگری آمریکا در سوریه گفت که این اشغالگری «با همان طرح آمریکا مرتبط است و با شکست این طرح، دیگر حضور آمریکا رفته رفته سودی در پی نخواهد داشت و ممکن است هر لحظه همچون خروج نیروهای آمریکا از افغانستان شاهد خروج آن‌ها‌ [از سوریه] باشیم».

دستیار وزیر امور خارجه سوریه همچنین اظهار داشت: «تحولات روابط سوریه و اردن و دیدارهای متعددی که میان مقامات دو طرف چه در عمان و نیویورک صورت گرفت و همچنین تماسی که میان رئیس‌جمهور بشار اسد و شاه عبدالله دوم برقرار شد، حالت طبیعی روابط دو کشور برادر است. برخی از چراغ سبز آمریکا یا مواردی از این قبیل صحبت می‌کنند. نشانه‌هایی وجود دارد که برخی آن‌ را می‌گیرند تا رویکرد را تغییر دهند؛ اما نغییری در فضای بین‌المللی رخ داده که این آشکار است و تمام این‌ها زمینه را برای یک مرحله جدید مهیا می‌کند؛ مرحله‌ای برای بازگشت روابط سوریه با دیگر کشورهای عربی. بازگشت ارتباط [میان این کشور‌ها] نتیجه اصلی پیروزی بر تروریسم است».

ایمن سوسان بیان کرد: «سوریه سیاست‌های خارجی خود را بر اساس اصولی بنیان می‌نهد که تحت تأثیر یک شرایط سیاسی یا وضعیت خاص تغییر نکند. با تکیه بر این اصول، سوریه روابط خود با برادران عرب را ترمیم می‌کند و امیدوار است که این اقدامات به اصلاح وضعیت کنونی کشورهای عربی بیانجامد و ما بتوانیم با چالش‌های تحمیلی مقابله کنیم. یکی از اهداف جنگ علیه سوریه، ایده اتحاد عربی است چراکه غرب می‌خواهد امت عربی را چندپاره و تجزیه کند تا این‌گونه همینه اسرائیل بر منطقه تضمین شود. ما همگی باید برای ساخت یک واقعیت جدید در کشورهای عربی که برای هر یک از کشورهای میهن عربی مصونیت به دنبال خواهد داشت، دست به کار شویم».

سوسان همچنین خاطر نشان کرد: «سیاستمداران آمریکایی باید بازگردند و اصول ویلسون و دیگر نظریه‌پردازان قانون اساسی آمریکا و جهان را مرور کنند و بدانند که تصمیم سیاسی در هر یک از کشورهای جهان به دست مردم خود آن کشور است نه خواست این کشور و آن کشور. بر این اساس، گفتمان عربی مشروعیت دارد زیرا خطراتی که منطقه را تهدید می‌کند، باید کشورهای عربی را به توسعه روابط مشترک سوق دهد تا با این چالش‌ها مقابله شود. عمیق‌ترین وجه‌اشتراک [میان این کشورها] ایده اتحاد عربی است».

دستیار وزیر امور خارجه در ارتباط با کرسی سوریه در اتحادیه عرب نیز گفت: «سوریه از اتحادیه عرب خارج نشده تا بخواهد به آن بازگردد. قرار تعلیق عضویت سوریه یک اشتباه حقوقی بزرگ بود چراکه در میثاق اتحادیه چیزی در خصوص تعلیق عضویت یک کشور بدون اجماع وجود ندارد در نتیجه عضویت سوریه با یک اشتباه حقوقی و در یک شرایط سیاسی خاص تعلیق شد. هنگامی که این اشتباه تصحیح شود، متغیرهای سیاسی به شرابط مطلوب می‌رسند و وضعیت به حالت سابق و طبیعی باز می‌گردد و زمانی که موضعی گرم از جانب کشورهای عربی در قبال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شکل بگیرد، این یک دستاورد بزرگ برای عرب‌ها خواهد بود».

ایمن سوسان همچنین به ایران و عربستان سعودی پرداخت و اظهار داشت: «عربستان سعودی و ایران دو بازیگر اصلی منطقه هستند و اینکه روابط میان کشورهای منطقه خوب باشد، این بر ثبات منطقه انعکاس خواهد داشت. عربستان سعودی یکی از کشورهای عربی برادر سوریه است. شرایط خاصی وجود دارد که به اتفاقات پیش آمده برای سوریه و روابط حال حاضر این کشور مرتبط می‌شود. با این حال، دمشق با کسی دشمنی نکرده و هچگونه اقدامی علیه کسی انجام نداده است. این کشور به آینده می‌نگرد، به گذشته باز نمی‌گردد و با منطق کینه با برادرانش تعامل نمی‌کند. ما امیدواریم و می‌خواهیم که روابط میان کشورهای عربی به بهترین شکل باشد».

دستیار وزیر امور خارجه سوریه در پایان اظهاراتش گفت: «مرحله آتی، مرحله ترمیم روابط با کشورهای عربی برادر است. تماس‌هایی اعلام شده و تماس‌هایی نیز علنی نشده است. تمام این‌ها به یک واقعیت سالم وبی‌ضرر ختم خواهد شد که این امت را قادر خواهد ساخت برگه قدرتی در دست داشته باشند و به واسطه آن از خودشان و از حقوقشان در برابر هر گونه مداخله خارجی دفاع کنند»

پربیننده ترین خبرها