درنشست سازمان ملل:

تاکید سفیر ایران در سازمان ملل بر مقابله جهانی با تروریسم

تاکید سفیر ایران در سازمان ملل بر مقابله جهانی با تروریسم
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 08:28

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، دستور کار «تدابیر برای امحاء تروریسم بین المللی» را از طرف جنبش غیرمتعهد‌ها قرائت کرد.

العالم - آمریکا

سفیر ایران در سازمان ملل گفت:"جنبش غیرمتعهد‌ها با تأیید مجدد این نکته که اقدامات تروریستی نقض آشکار قوانین بین المللی، از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر، به ویژه حق حیات است و منجر به عدم برخورداری کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم می‌شود، این نوع اعمال را به مثابه به خطر انداختن تمامیت ارضی و ثبات دولت‌ها و همچنین امنیت ملی، منطقه‌ای و بین المللی می‌داند که ثبات ملت‌ها و اساس جوامع را تحت تأثیر قرار داده و پیامد‌های نامطلوبی بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی گذاشته است و موجب تخریب زیرساخت‌های فیزیکی و اقتصادی دولت‌ها می‌شود.
ارشادی افزود:جنبش غیر متعهد‌ها تاکید مجدد خود را بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی همه کشور‌ها برطبق منشور سازمان ملل متحد اعلام می‌کند.
سفیر ایران در سازمان ملل افزود:جنبش غیر متعهد‌ها تاکید می‌کند که تروریسم را نباید با مبارزه مشروع مردم تحت سلطه استعمارگران یا بیگانگان و اشغال خارجی برای تعیین سرنوشت خود و رهایی ملی یکسان تصور کرد و سرکوب مردم تحت اشغال خارجی همچنان باید به عنوان شدیدترین شکل تروریسم شناخته شود و استفاده از قدرت دولتی برای سرکوب و خشونت علیه مردمی که علیه اشغالگران خارجی برای رسیدن به حق مسلم خود مبارزه می‌کنند محکوم شود.
وی افزود: تروریسم نمی‌تواند و نباید با هیچ مذهب، ملیت، تمدن یا گروه قومی‌ای گره زده شود.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت:جنبش غیرمتعهد‌ها با آگاهی از لزوم اتخاذ تدابیر سریع و موثر برای از بین بردن تروریسم بین المللی، از همه دولت‌ها طبق منشور سازمان ملل متحد می‌خواهد تا به تعهدات خود در زمینه حقوق بین الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه در مبارزه با تروریسم، از جمله پیگرد یا در صورت لزوم استرداد عاملان اقدامات تروریستی عمل کند.
وی گفت: جنبش غیر متعهد‌ها تهیه فهرست‌های یکجانبه از سوی برخی دولت‌ها علیه سایر دولت‌ها مبنی بر اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند و آن را ناسازگار با قوانین بین المللی می‌داند ضمن اینکه تهیه فهرست‌های یکجانبه به نوبه خود نوعی تروریسم روانی و سیاسی را شکل می‌دهد. جنبش بر آثار منفی تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌ها در مبارزه با تروریسم تاکید و آن را محکوم می‌کند.
ارشادی تصریح کرد:جنبش غیر متعهد‌ها نگرانی خود را از تفسیر خودسرانه و ارائه نادرست از ادیان توسط گروه‌های تروریستی برای توجیه تروریسم در همه اشکال و جلوه‌های آن و همچنین افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم اعلام می‌دارد.
وی گفت:چنبش غیر متعهد‌ها از همه کشور‌ها می‌خواهد تا با مقابله با تروریسم به همه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی احترام بگذارند و بر تعهد خود در این زمینه برای جلوگیری از نقض حقوق بشر مطابق با حاکمیت قانون و تعهد خود بر اساس قوانین بین المللی، به ویژه حقوق بین الملل بشر تأکید کنند.
سفیر ایران در سازمان ملل در پایان گفت: جنبش غیر متعهد‌ها بار دیگر خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی با حمایت سازمان ملل متحد برای سازماندهی مشترک جامعه بین المللی در قبال تروریسم در همه اشکال و جلوه‌های آن از جمله شناسایی علل اصلی آن است.

پربیننده ترین خبرها