اهمیت حسینیه اهل بیت (ع) ایرانیان در باکو برای جمهوری آذربایجان

اهمیت حسینیه اهل بیت (ع) ایرانیان در باکو برای جمهوری آذربایجان
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 10:07

اقدام باکو در تعطیل کردن حسینیه اهل بیت (ع) ایرانیان در باکو همزمان با سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، بیش از آنکه حقد و کینه عناصر صهیونیست یا صهیونیست گرا و پان ترکیست و وهابی به ایران را نشان دهد، جسارتی نابخشودنی ضدّ خود مردم مسلمان جمهوری آذربایجان است.

العالم _ آسیا

این مرکز دینی در باکو نقش و اهمیتی زیادی در حیات دینی مردم جمهوری آذربایجان طی حدود سه دهه اخیر داشته است. به گونه ای که بسیاری از صاحب نظران اذعان می کنند که فعالیت های حسینیه اهل بیت (ع) در باکو در پرورش انسان های مومن و معتقد به خداوند و بخصوص احیای مبانی اسلام و سبک زندگی شیعی و تلاش برای تقویت هرچه بیشتر عشق و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جمهوری آذربایجان نقش اساسی داشته است. احیای این سبک زندگی در جمهوری آذربایجان به نوبه خود در تربیت و پرورش شهروندان علاقمند به استقلال و حفظ ریشه های معنوی و مذهبی و تاریخی مردم این دیار نقش به سزایی داشته است. بطوری که به هیچ وجه نمی توان انکار کرد همین شهروندان پایبند به ریشه های مذهبی و معنوی و تاریخی جمهوری آذربایجان بوده اند که طی سه دهه اخیر سد بزرگی در مقابل اضمحلال هویتی و تجزیه ارضی جمهوری آذربایجان و مانع بزرگی در مقابل قطعی شدن جدایی قراباغ کوهستانی و اطرافش از ترکیب این جمهوری بوده اند. زیرا، بجز قشر مذهبی و دیندار مردم جمهوری آذربایجان، سایر اقشار و گروه ها در این کشور یا فریفته و سردرگم بازی های سیاست تساهل و تسامح و همگرایی با غرب و یوروویژن گرایی و سرگرم شدن با ملعبه های مبتذل شدند یا بخاطر گرفتاری و غرق شدن در مشکلات معیشتی از صحنه توجه به امور ملی و اسلامی و مبنایی دور شدند و یا درگیری های سیاسی روزمره و رقابت بر سر قدرت و دعواهای طایفه ای علی افی – ائلچی بیگی، اساسا موضوع مهمی به نام موجودیت و هویت اسلامی این کشور را برای آنها به هیچ تبدیل کرد.


اما، اقشار مذهبی شیعی در جمهوری آذربایجان برغم تمامی مشکلات و موانع و محدودیت هایی که طی 30 سال گذشته داشتند، مقاومت کردند و در سال گذشته نیز در سرنوشت سازترین رویداد این کشور طی 25 سال اخیر یعنی جنگ دوم قراباغ به عنوان سرباز و خط شکن ایفای نقش کردند و همین ها تربیت یافتگان مکتبی بودند که حسینیه اهل بیت (ع) از حدود 30 سال پیش طلایه دار و شروع کننده تبلیغ و احیای آن در جمهوری آذربایجان بوده است. افسوس که نتیجه زحمات و نبردهای این مردم در جنگ دوم قراباغ نصیب صهیونیست ها و تروریست ها و پان ترکیست ها شده و خودشان حتی از سفر و بازدید مناطق اطراف قراباغ کوهستانی نیز محروم هستند و باز هم ناگزیرند در مقابل سرکوب و فشارهای سیاسی و معیشتی ، با حضور در مراکز عبادت و عزاداری شیعی همچون حسینیه اهل بیت (ع) ، دستکم به لحاظ روحی و معنوی خود را مقاوم و آماده نگه دارند. اما، اکنون نمک به حرام های نورچی و آتئیست و صهیونیست و پان ترکیست و وهابی و مولتی کالچرالیست و شیطان پرست و فراماسون های وابسته به انگلیس و شیعیان قلابی و به اصطلاح "زیددوش" ها که همگی کمر به قتل سلاخی کردن هویت شیعی اصیل جمهوری آذربایجان بسته اند، این حسینیه را محل پرورش "توده های ایران گرا" در جمهوری آذربایجان معرفی می کنند و از بسته شدن در این خانه اهل بیت (ع) در باکو اظهار شادمانی می کنند. در گذشته نیز این نوع تلاش های مذبوحانه برای بستن در حسینیه اهل بیت (ع) در باکو بکار بسته شده و بعضا برای برهه های خیلی کوتاهی هم موفق به اجرای منویات خبیث علیه این مکان مقدس شیعیان جمهوری آذربایجان شده بودند. اما، این بار ظاهرا لشگریان شیطان در جمهوری آذربایجان برای مقابله با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) جنگ احزاب به راه انداخته اند و برای جنگ با اهل بیت (ع) هم قسم شده اند.

مقامات رسمی جمهوری آذربایجان گرچه در اقدام به بستن در حسینیه اهل بیت (ع) خوشایند صهیونیست ها و پان ترکیست ها عمل کرده اند، اما خوشبختانه بهانه ای که برای بستن در حسینیه اهل بیت (ع) تراشیده اند، بهانه ای گذرا است. یعنی استناد بی پایه به گسترش بیمار کرونا بخاطر فعالیت حسینیه اهل بیت (ع)، استنادی است که به زودی قابل رفع است. اولا این مرکز دینی نه تنها در ایام شیوع کرونا ، بلکه در تمامی 30 سال گذشته در بهداشتی ترین و تمیزترین و سالم ترین شرایط فعالیت کرده است و علاقه مومنان جمهوری آذربایجان به این مکان مقدس نیز علاوه بر اینکه از محبت و عشق این مردم عزیز به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ریشه می گیرد، ناشی از همین جاذبه های معنوی و بهداشت روحی و جسمی و توجه به علایق انسانی اقشار خداجوی شیعیان جمهوری آذربایجان در حسینیه اهل بیت (ع) ایرانیان در باکو بوده است و همین مردم مقایسه های جالبی میان حسینیه اهل بیت (ع) با مراکز تجمع وهابی ها و بهودی ها و بهایی ها و نورچی ها در باکو و اطراف باکو انجام می دهند.

به هر روی، بستن در حسینیه اهل بیت (ع) در سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و در آستانه سالروز شهادت امام رضا (ع) که قطعا مراسم های معنوی برای جلا دادن روح شیعیان جمهوری آذربایجان در این روزها در حسینیه اهل بیت (ع) نیز تدارک دیده شده بود، ولی متاسفانه به علت اقدام وزارت کشور جمهوری آذربایجان این مراسم ها اجرا نشدند، در کنار عقده گشایی علیه ایران، پیامی بسیار منفی به مردم جمهوری آذربایجان دارد. بخصوص که چند روز پیش از بستن در حسینیه اهل بیت (ع) در باکو اعلام شده بود که در نزدیکی همین حسینیه، مسجد ابوبکر، متعلق به وهابیان خطرناک و بحران زا در جمهوری آذربایجان به زودی بازگشایی خواهد شد! اگر از یک سو، حسینیه اهل بیت (ع) که طی 30 سال گذشته سدی مهم در مقابل ترویج و گسترش فرقه ضاله و خطرناک وهابی در جمهوری آذربایجان بوده است، بسته شود و از سوی دیگر مسجد جامعی که وهابی ها در باکو غصب و با تغییر نام آن به "مسجد ابوبکر" تبدیل به مرکز وهابی در باکو کرده اند، بازگشایی شود، قطعا مردم جمهوری آذربایجان نتیجه گیری شفاف تری از سیاست های حاکم بر این جمهوری به دست خواهند آورد و متناسب با آن، رفتارها و وظایف دینی خود را تنظیم خواهند کرد و هدایت شدن فرایندهای دینی در جمهوری آذربایجان به این مجرا، قطعا به نفع به اصطلاح "چندفرهنگ گرایان" حاکم بر این کشور نخواهد بود!

برهان حشمتی

پربیننده ترین خبرها