ترکی الفیصل: توافق دوحه موجب سقوط حکومت افغانستان شد

ترکی الفیصل: توافق دوحه موجب سقوط حکومت افغانستان شد
پنج‌شنبه 15 مهر 1400 - 07:55

العالم - عربستان سعودی

ترکی‌الفیصل رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی گفت: توافق آمریکا با طالبان در دوحه قطر در غیاب دولت افغانستان موجب سقوط حکومت افغانستان شد.

به گزارش ایرنا، طلوع نیوز چهارشنبه شب نوشت، ترکی‌الفیصل در مصاحبه با اسکای نیوز ضمن انتقاد از روند خروج سریع نیروهای ناتو از افغانستان گفت: سقوط دولت افغانستان پس از توافق دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با طالبان اجتناب ناپذیر شد.

وی افزود: با این توافق مشروعیت حکومت افغانستان نفی شد و بایدن هم آن را پذیرفت.

رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی از روند خروج سریع آمریکا و ناتو از افغانستان نیز انتقاد کرد.

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ پس از ۱۸ ماه مذاکره در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در غیاب دولت افغانستان با گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کرد.

در توافقنامه دوحه دو طرف در مورد خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان در ازای تعهد طالبان به جلوگیری از فعالیت القاعده در نواحی تحت کنترل خود و گفت وگوی حکومت افغانستان و طالبان برای برقراری یک آتش‌بس دائمی موافقت کردند.

دولت بایدن نیز در راستای توافق دوحه، در ماه آگوست روند خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را آغاز و نزدیک به ۲۰ روز به طور کامل از افغانستان خارج شد. با خروج نیروهای آمریکا، طالبان با ورود به کابل و فرار اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان قدرت در این کشور را بدست گرفت.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان با دفاع از عملکرد خود اذعان کرد که این جنگ به مدت ۲دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی رو به رو بود.

وی همچنین اذعان کرد که روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها